Umělá inteligence už vyvolala nemalé množství diskuzí i analýz. Copywriteři, kteří dosud nezačlenili nástroje jako ChatGPT do svého arzenálu, by se měli zamyslet. V tomto článku se zaměříme na optimální využití umělé inteligence v procesu tvorby a zvážíme, kdy je naopak vhodné spoléhat se výhradně na inteligenci vlastní.
Pro začátek je nutno říct, že jsem velkým zastáncem nekonvenčních přístupů, originality a práce s vlastním (selským) rozumem. Všeobecně bývám ke všem novým technologiím a trendům veskrze skeptická. K AI jsem si našla cestu zhruba před rokem a dalo by se říct, že v současné době s ní pracuji téměř každý den. Nejčastěji s ChatGTP, ale také s DALL-E a Midjourney. Jaké jsou moje poznatky a závěry po ročním vztahu s umělou inteligencí?
Ptejte se správně
Když začnu obecně, je nutné vědět, že základem pro co nejlepší výstup je zadání dobrého promptu. Jednoduše řečeno, umět se správně zeptat. V reklamním světě to můžeme nazvat dobrým briefem. Čím víc svůj dotaz specifikujete, tím víc se přiblížíte k vytouženému výsledku.
Pokud jde například o článek, specifikujte téma textace, pro jakou značku se článek píše, kde se bude zobrazovat a v případě SEO článku jaká klíčová slova se v něm mají objevit. Specifikovat lze také formát, délka a struktura textu. Stejně tak tone of voice, cílová skupina a tak dále.
Zjednodušte si práci
Ve většině případů chatGTP využívám například pro research, ze kterého si následně text sama postavím. Často mi ušetří čas i taková drobnost, jako je doplnění emojis do daného textu. Pomůže mi i v případě, když se zaseknu a hledám například jiné slovo, jiný opis, jiné slovní spojení a tak podobně.
Získejte prostor soustředit se na to důležité
Skvělé je, že automatizace repetitivních úkolů umožňuje soustředit se na kreativnější aspekty práce. Každý dobrý copywriter by měl umět najít si vlastní míru využívání umělé inteligence tak, aby mu pomáhala získat více času a kreativního prostoru. Určitě znáte ty dny, kdy se na vás sesype několik menších tasků, přijde pár feedbacků a vy se při tom ze všeho nejvíc potřebujete hluboce soustředit na vymýšlení konceptu velké kampaně, který za týden prezentujete. V tuhle chvíli se stává ChatGTP vaším nejlepším kámošem.
Vytvářejte moodboardy a prezentace jednodušeji
A když už jsme u těch kampaní, tak právě tady může přijít vhod i copywriterovi a idea makerovi s vizuální představivostí již zmíněný DALL-E či Midjourney. Ať už představujete svou ideu kolegovi arťákovi, kreativnímu řediteli a nebo klientovi, vždy je dobré, když ji nejen popíšete, ale také ukážete. Navíc si i vy sami utřídíte myšlenky a vaše představa se celkem rychle zhmotní do prvních draftů, které může váš arťák dál rozpracovat.
Nejen, že je to skvělá zábava, ale opět tím ušetříte čas sobě i kolegům. Naprostý must-have je to pak ve chvíli, kdy přichází tendr a vy bojujete o minuty. Vaše první prezentace klientovi se tak stane pochopitelná i bez nutnosti větší časové dotace.
Výhody copywrAItingu v kostce
Když bych měla jednoduše shrnout mou zkušenost s využíváním AI, přínos pro naši práci v něm vidím hlavně v úspoře času při tvorbě textů, lepším předání myšlenky díky možnosti její rychlé vizualizace a do třetice v automatizaci, která dovoluje větší fokus na kreativnější aspekty práce. Celkovou míru využití i tak odhaduji někde okolo 15–20 %. Tuto míru si však musí určit každý sám a věřím, že jsou a stále budou nové možnosti, které bude třeba objevovat.
Mějte vlastní hlavu
Na závěr mám jednu výzvu pro všechny copywritery, idea makery ale také content managery. I když to může být občas lákavé, nenechávejte svou práci komplet na AI a když, tak její výstupy důkladně kontrolujte. Když tomu dáte ještě trochu lásky a něco ze sebe, určitě budete mít o trochu lepší pocit než z pouhého CTRL+C, CTRL+V.
V dnešní době, kdy kvantita vítězí nad kvalitou a zaměnitelný a podprůměrný obsah může dělat v podstatě kdokoliv, je naším úkolem ho dělat o něco krásnějším a za kvalitu bojovat. Třeba tím, že se stále budeme snažit o zachování malebnosti a rozmanitosti jazyka a psaného textu. Nebo tak, že budeme trénovat naše mozky a nutit je přemýšlet, smát se nebo třeba i plakat nad zajímavě a netradičně pojatou reklamou.
Autorkou článku je
Dana Yousifová
Senior Copywriter & Idea Maker