Každá nejasná doba je zároveň i příležitost, využijte ji

Naši klienti se k nám obrací v nejistotě, která je vyvolána řadou omezení kvůli nouzovému stavu. A my jim vždy radíme to stejné – každá krize je i příležitost. Pokud dokážete vy za váš brand pohotově reagovat na dění ve společnosti a přinést přitom něco prospěšného, co můžete pro ostatní udělat, lidé to ocení. Vaše značka může tento pozitivní vztah posunout o několik úrovní do popředí zájmu a podpořit její pozitivní vnímání.

Připravili jsme pro vás výběr několika inspirativních značek, které na nic nečekaly a reagovaly hned. Díky své pohotovosti jsou leadery v nynější “nouzové” komunikaci a ostatní se od nich mohou učit.

První, kdo na sebe v ČR pozitivně upozornil, byla MUDr. Soňa Peková z Tilia Laboratories, když se sama proaktivně připravila na to, jak virus testovat. Zkrátka byla připravena v pravou chvíli na to, co je její profesí a díky zájmu novinářů vzbudila pozornost veřejnosti – ta ji a ostatní soukromé laboratoře pak podpořila a dnes jsou s dalšími desítkami soukromých zařízení zapojení do testování.

Z naší online marketingové branže přispěl na pomoc Seznam, který nabídl pomoc ohroženým firmám a živnostníkům v rámci programu Nenecháme Vás v tom, který nabídne mediální prostor v hodnotě 100 milionů Kč. Globálně se přidal i Google, který poskytl uživatelům G Suite videokonference premium Hangouts Meet zdarma. Našim klientům, kteří jsou pandemií postiženi, pomáháme ve Fragile získat podporu od Googlu, Seznamu a Facebooku určenou pro menší a střední společnosti.  

Do výroby roušek se pustilo kromě spousty dobrovolníků i několik známých značek, např. Brašnářství Tlustý, VASKY, BEWOODEN, Pietro Filippi a místo značkových košil je šije i Le Premier.

Šéfkuchař, restauratér a provozovatel podniků Next Door, Imperial a Divinis – Zděnek Pohlreich – vaří obědy pro záchranáře, hasiče a policii v rámci projektu Vaříme nepostradatelným. Všechny tyto brandy a osobnosti pochopili, že na situaci je třeba aktivně reagovat nabídkou své odbornosti a specializace.

Jak na situaci reagovaly velké globální brandy? 

Obvykle na svých sociálních sítích. Profily se plní poděkováním, povzbudivými videinávody, jak se chovat v době koronavirové krize. Například ŠKODA AUTO přišla s brandovanou rouškou na svém modelu Octavia.

Není to prvoplánově marketing. Je to firemní vize

Pojďme si projít detailněji příklad aktivního zapojení značky českého výrobce 3D tiskáren Prusa Research. Už v polovině února firma indikovala, že je koronavirem silně ohrožena, protože je závislá na dovozu součástek jejich produktů od sedmnácti čínských dodavatelů a zásoby má jen na několik týdnů. Tím to mohlo skončit. Josef Průša se ale místo pasivního čekání pustil do přípravy na boj s nákazou.

Ještě v době kdy převládal názor, že jde jen o obyčejnou chřipku, připravili ve firmě veškerá bezpečnostní opatření: zavřeli komunitní dílnu, zrušili účast na výstavách a vytvořili leták s vysvětlením jak předcházet nemoci a dali ho obrandovaný volně k distribuci. Zavedli opatření pro bezdotykovou obsluhu zákazníků a zaměstnancům, kteří pracovali v kancelářském režimu doporučili home office. Díky informačnímu náskoku, vlastní potřebě a přístupu „vytvoř si sám“, začali vyrábět vlastní dezinfekční mýdlo.

Hlavním přínosem, který byl mediálně nejvíce vidět, byl návrh a výroba ochranných štítů pro zdravotníky v první linii. Prusa Research přislíbil, že věnuje zdarma 10 000 kusů pro Ministerstvo zdravotnictví a manuály na výrobu uvolnil pro další zájemce z 3D komunity. Klobouk dolů a velká úcta. Taková společnost má oproti korporacím výhodu v tom, že se rozhoduje a schvaluje si vše sama, je proaktivní a firma je komunitní ze své podstaty.

Já osobně mám jasno, u koho si budu kupovat 3D tiskárny a koho budu osobně vždy doporučovat. A v tom je to kouzlo! Všechny kroky, které značky volí, mají původ ve vizi dané společnosti (nebo by aspoň měly!). A s touto vizí se ztotožňují nejen její zaměstnanci, ale i jejich zákazníci. Ti na podobně upřímné aktivity brandu budou s láskou vzpomínat ještě hodně dlouho.

Jsme ve výjimečné situaci, jejíž dopady na společenský život jsou mimořádné. Je potřeba reagovat vyjímečně a fungování občanské společnost podpořit.

Ty brandy, které to pochopily, našly zasloužené sympatie a získaly pro sebe mediální prostor ať už v online médiích nebo i v hlavním TV zpravodajství.  

Autorem článku je
Leoš Špachta
Sales Director

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a sledujte tak pravidelně novinky ze světa Fragile.