Ochutnávka letošního CopyCampu. Připojili jsme se k prvnímu online ročníku

Jedna moje kamarádka si stěžovala, že už ji štve přehršel různých webinářů a online přednášek. V tichosti jsem přikyvovala a těšila se, jak si za pár týdnů dojedu pro copy inspiraci na letošní CopyCamp. Současná situace ale organizátorům nepřála. Tak jsme s kolegyní Klárkou nakonec sedačku v Dlabačově vyměnily za zasedačku v našem kanclu.

Letošnímu ročníku dominovaly jedničky. Akci každoročně pořádá agentura H1. Šlo o 11. a historicky 1. online ročník. Naše copy duo se zúčastnilo pouze přednáškové části, která se streamovala na platformě SlidesLive. Paralelně s tím běželo několik vláken na Discordu, kde se účastníci mohli ptát speakerů, sdílet dojmy z přednášek a dokonce si zasoutěžit. Skvěle zmáknutý systém.

 

Copywriter jako kouzelník

Já jsem kreativec, ty analytik. Já mám nápady, ty máš data. Jde to dohromady? Nad tím v úvodu konference diskutovaly Veronika Burešová z H1 a mentorka Ivana Šedivá. Společně vytvořily pomyslný seznam kroků, které vedou k úspěšné komunikaci s klientem, ale i kolegy accounty. Výsledek by se dal shrnout do dvou vět: S dobrým briefem nejdál dojdeš. A když ho nemáš, ptej se po něm.

Po dámách zasedl k mikrofonu copywriter Roman Věžník a… letní kolečková lyže. Prý jeho splněný sen. A taky úžasný „otvírák” přednášky o kouzelné vlastnosti copywritera na 11. Je to NASLOUCHÁNÍ. Potřebám klientů i zákazníků. Roman během ukázkové one man show zmínil jednu důležitou pravdu. Vždycky se vyplatí prohledat klientovy staré texty. Často se z nich dá vyhrabat perla, která může posloužit jako základ pro epesní texty nebo se rovnou zfleku použít. 

PR & UX – Too clever is dumb

Práce zakladatele Aspen.PR Michala Hoblíka (a řady dalších PR specialistů) by se dala přirovnat k povolání šéfkuchaře. Jeho cílem je, aby tiskovky i další články z jejich firemní kuchyně byly co nejstravitelnější, novinář si na nich pochutnal a nemusel je složitě vařit. Michal na nás vytasil promyšlené menu a naservíroval pár skvělých ukázek a tipy, jak komunikovat komplikovanější témata.

Pár dobrých přísad z oblasti UX writingu do našich copy kotlíků přihodila i Tereza Franková a Milan Švolba, zakladatelé projektu Jasná zpráva. Dle svého motta jasně, stručně a přívětivě objasnili, proč je tahle relativně nová disciplína důležitá. A své argumenty podložili příklady z kategorií „naprosto top” i „totální fail“. Věděli jste, že v dnešní době STÁLE existují firemní webovky bez kontaktních údajů? 

Ze zákulisí LinkedIn a Prima COOL

Následující půlhodina patřila jedné ze špiček v oboru sociálních sítí Elišce Vyhnánkové. Mluvila o využití LinkedInu jako příležitosti pro prezentaci firem. Téma, které by vydalo klidně i na hodiny. Její přednáška byla shrnutím rozsáhlého analytického výzkumu. Ve zkratce z něj vyplynulo, že je lepší preferovat odkazy a fotky před video obsahem. A že využívání zaměstnanců coby ambasadorů je skvělý tah.

Zákulisí přípravy a tvorby upoutávek pro kanál Prima COOL přiblížil jejich spolutvůrce Filip Racek. Místo tajných copy triků na coolervoucí texty přišel spíše detailnější popis produkční práce a přehlídka spotů s doplňujícím komentářem. I tak bylo ale zajímavé mít možnost nahlédnout Filipovi na chvíli „pod ruce”. 

Zlatý hřeb, zlaté tele, zlaté triky

Příspěvek copywriterky Báry Novákové alias Komuniké byl naopak jedním z nejlepších. Freelancerka s poměrně svéráznou sebeprezentací (myšleno v dobrém) nás provedla 5 lety studia bohemistiky. V podstatě zopakovala věci, které jako psavec máte uložené někde hluboko v hlavě. Navíc s velkou grácií. Pár z nich nyní zmíním:

Nevěřte své češtině, myslete na jazyk cílové skupiny.

Ověřujte. Kromě známé Internetové jazykové příručky vám pomůže i méně známý Český národní korpusČeský jazykový atlas.

Chronologie není zlaté tele. Kdykoli můžete, vytrhněte čtenáře ze stereotypu. Nejen toho časového.

Závěrem konference se o know how podělila Michaela Papežová, která teď čerstvě stojí na volné noze a předtím kopala za Rockaway. Překvapivě jako jediná reagovala na současnou situaci a sdílela komunikační strategii i úspěchy svého Rockaway týmu v době koronakrize. Zlatým pravidlem je podle ní mimo jiné komunikace zcela zřejmých věcí a odhalení zákulisí, stejně jako profesionální přístup i poučení z krize.

To byl letošní CopyCamp v trochu větší kostce. Odnesly jsme si z něj tipy na tuning OBSAHU a dost slušnou nálož informací o PŘESAHU copy řemesla. A já doufám, že příští ročník už nebudeme muset sledovat jen z dálky na obrazovkách. 

Autorem článku je
Kristýna Šestáková
Copywriter

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a sledujte tak pravidelně novinky ze světa Fragile.