Český influencerský trh zmapován. Jak si vedeme?

Jak jsme již nakousli v článku na Médiáři. V exkluzivní spolupráci s nástrojem HypeAuditor jsme podrobně zmapovali český trh influencerů. Jak to v něm vypadá a jak si stojí oproti světu? Podívejte se na obsáhlou studii, která vám možná pomůže lépe plánovat a nastavovat cíle kampaní a spoluprací.

Výzkum probíhal mezi zářím 2019 a březnem 2020, kdy bylo na českém trhu zmapováno 7 672 uživatelů Instagramu a jejich propagace 568 značek.

Pro seznam největších českých influencerů si stáhněte kompletní studii.

Mimo jiné se také dozvíte, jaké je tempo růstu influencerského trhu ve světě a u nás.

Stačí zadat váš e-mail a studii vám obratem pošleme.

Malý český rybník

Věděli jste, že český instagramový rybník má svou povahou oproti světu mnoho přispěvatelů s menším zásahem? Celkem 75 % účtů přispěvatelů v České republice má méně než 20 tisíc sledujících. Nejvýznamnější skupinou tvořící téměř 50 % všech účtů jsou přispěvatelé s publikem od 5 tisíc do 20 tisíc followers. Pouze ⅕ všech účtů má mezi 20 tisíci až 100 tisíci sledujících. Účty s publikem nad 100 tisíc sledujících jsou v České republice vzácné.

Krása + Móda = nejsilnější kategorie Česka

Český trh je specifický několika důležitými vlastnostmi:

  • V Česku jsou nejsilnějšími kategoriemi na Instagramu ty ryze ženské. Celých 25 % přispěvatelů se ve svém obsahu věnuje kráse a módě, následuje jóga a fitness (9,3 %) a cestování (6,8 %).
  • Z těchto dat vyplývá také převaha ženského publika. V Česku existuje 1,5krát více ženských přispěvatelů než mužských, kdy nejvyšší podíl žen je ve věkové kategorii 18-24 let.
  • Nejvíce influencerů českého Instagramu se nachází ve velkých městech: Praha má zastoupení 66,3 %, Brno 28,4 %. Pokud tedy zvažujete vhodnou digitální strategii, je důležité s těmito údaji pracovat.

„Zapojené” Česko

Výrazný rozdíl mezi světem a českým trhem vidíme v trendu míry zapojení (engagement rate), který zde souvisí s velikostí influencerů. Obecně na Instagramu platí, že čím „menší” influecer, tím relevantnější a ochotnější má publikum k interakci než jeho makro kolegové. Jelikož je Česko specifické množstvím mikro influencerů, je zde zapojení vyšší, než je světový průměr.

Partnerství značek je v Česku zatím nedostatečné

Ve výzkumu jsme zjistili významné body a specifika spolupráce firem s influencery:

  • Upřednostňuje se krátkodobá spolupráce. Průměrná značka v České republice je uvedena maximálně ve 3 příspěvcích.
  • Velké značky mají spíše mnoho spoluprací a ne vždy věnují pozornost kvalitě influencerů.
  • Kategorie Krása a Móda je výrazně více nasycena reklamou než jiné kategorie. Proto doporučujeme věnovat se potenciálu méně konkurenčních kategorií.
  • Není dostatečně využita síla mužského publika – mužští přispěvatelé tvoří v České republice 30 % z celku a není jim v kampaních věnována tak silná marketingová pozornost.
  • České značky mají ve srovnání se světem méně sledujících. 48 % značek v České republice má od 5 tisíc do 20 tisíc sledujících.

Stáhněte si celou studii a zjistěte, kteří čeští influnceři – muži – jsou na trhu nejsilnější.

Stav spolupráce značek s influencery

Data z výzkumu napovídají, že český trh spolupráce s influencery je specifický svou krátkodobostí. V průměru jeden influencer vydá pouhé 3 příspěvky věnované značce. To značí nedostatečně využitý potenciál influencer marketingu v dlouhodobé podobě. Celkově je v České republice počet zmínek značky nižší, než je globální průměr. Zde průměrná značka vykazuje ve své komunikaci 10 – 30 zmínek ze strany influencera.

V kompletní studii se dále dozvíte, jaké jsou přibližné rozpočty firem dle velikosti do influencer marketingu a jak je tomu ve světě.

Obrázky vítězí

Ve sledovaném období průzkumu byl český Instagram spíše statický. Jedinou kategorií, která má výrazný podíl na obsahu videí, je kategorie Hudba. Video zde představuje 20 % veškerého obsahu.

Jaké je přesné zastoupení videooobsahu v ostatních kategoriích? Podívejte se do kompletní studie.

Naše doporučení

  • Ve své strategii věnujte pozornost přípravě a výběru influencerů. Dbejte na kvalitu a relevanci publika vybraných influencerů.
  • Nebojte se inzerovat v kategoriích, které jsou na českém Instagramu méně využity konkurenčními inzerenty.
  • Formu a představu sponzorovaných výstupů řešte ve spolupráci s influencery. Jedině tak bude propagace přirozená.
  • Pracujte se „svými” influencery spíše dlouhodobě, vytvořte si z nich ambasadory značky. Pro publikum je důvěryhodnější ten přispěvatel, který příliš nemění své spolupráce.
  • Zaměřte se na budování kvalitního publika své značky na Instagramu. Čím více budete mít sledujících, tím lepší bude vaše vyjednávací pozice s influencery.
  • Zapojte do své komunikační strategie videa a jiné pohyblivé formáty. Budete tak mít větší šanci se odlišit od konkurence.

Věříme, že důkladná studie vám pomůže vytvořit funkční a efektivní strategii influencer marketingu, která se stane světovou! Pro další konzultace jsme tady my. Ozvěte se 🙂

Autorem článku je
Klára Stehlíková
Copywriter

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a sledujte tak pravidelně novinky ze světa Fragile.