Bezpečnost na sociálních sítích je důležitá

Sociální sítě se staly marketingovým nástrojem většiny firem, které chtějí komunikovat v online světě. Mnoho z nich však podceňuje zabezpečení svých profilů, které obsahují velmi citlivá data. Proto jsme pro vás sepsali návod, jak s takovými účty zacházet.

Zaměřme se především na Business Manager. Jeho obrovskou výhodou je skvělý přehled nad přístupy uživatelů, které můžete přímo z rozhraní upravovat a nastavovat. Určitá práva tak nemusí mít pouze zaměstnanci vaší firmy, ale i reklamní agentury nebo freelanceři.

Pokud chcete, aby mohli vaši zaměstnanci či agentura spravovat vaši stránku nebo reklamy, je potřeba těmto osobám v Business Manageru přiřadit roli. Uděláte to v Nastavení firmy -> Uživatelé -> Lidé a v prostředním sloupci stačí kliknout na Přidat.

Role v rámci Business Manageru jsou následující:

role-business-manager

Dobře si rozmyslete, jaké role jednotlivým uživatelům přidáváte. U Správcovství má uživatel přístup do všech možností nastavení Business Manageru a může zároveň odebírat jiné uživatele. Přidělte ho tedy pouze těm, u kterých je tato funkce opravdu nezbytná. Většinou postačí, aby uživatelé měli přístup Zaměstnance. Na druhou stranu mějte na paměti, že roli Správce by měli mít minimálně dva uživatelé, kdyby jeden z nich přístupy ztratil.

Pozor, nezaměňujte práva správce Facebook stránky s právy správce v Business Manageru. Práva správce v Business Manageru jsou vždy nadřazená právům správce stránky v oblasti vlastnictví. Proto pokud jste pouze správce stránky a nemáte přístup do Business Manageru, můžete snadno přijít o vlastnictví či kontrolu nad Facebook stránkou.

Jaký je rozdíl mezi vlastníkem a správcem?

Vlastníkem stránky může být pouze Business Manager, tedy firma. Pokud stránku spravujete bez Business Manageru, v nastavení Rolí u stránky nebude žádný Vlastník, pouze Správci Facebook stránky. 

Pokud však máte stránku pod firemním Business Managerem, vlastníkem této stránky bude vaše firma a jednotlivými Správci vaši zaměstnanci (nebo freelanceři, agentura), kterým přes Business Manager přidělíte přístupy. Dejte si tedy pozor, kdo je Vlastníkem vaší Facebook stránky a kdo Správcem v Business Manageru. 

Do Business Manageru přidejte potřebné uživatele a při jejich odchodu ze zaměstnání či ukončení spolupráce dbejte na to, aby již přístupy neměli k dispozici. V případě, že odchází z vaší firmy Správce, myslete na to, že je před jeho odchodem nutné určit správce nového. Tento nový správce pak toho původního z Business Manageru odstraní, aby již neměl k vaší Facebook stránce a dalším důvěrným údajům přístup.

Proč je důležité mít práva k vlastnictví stránky v pořádku?

Z bezpečnostních důvodů. Vlastník vaší Facebook stránky má nad ní kompletní kontrolu. Může ji editovat, přejmenovat, upravit údaje a nebo jí úplně smazat. Stránku jste dlouho a pečlivě budovali a nechcete, aby ji vlastnil někdo cizí. 

Co když nevíte, kdo je Správcem vašeho Business Manageru? V tom případě jde o celkem velký průšvih. Facebook podpora vám toto kvůli ochraně osobních údajů nesdělí. A tak nezbývá nic jiného než začít pátrací akci. Přes kolegy, bývalé zaměstnance, freelancery a doufat, že budete úspěšní. 

Pokud se ani takto nezadaří, je poslední možností přes Facebook zažádat o Admin Dispute. Jedná se zdlouhavý proces, kdy musíte doložit určité materiály, které prokážou vaše vlastnické právo. Pokud uspějete, Facebook vám přístup předá. Často vás však může potkat i ta nejhorší varianta – ta, že o přístup nadobro přijdete a budete muset začít od nuly. 

Doufáme, že jsme vás tímto moc nevyděsili, ale vždy platí, že je lepší být opatrný, než potom litovat. Takže zavítejte do svého Business Manageru a ověřte si vlastnictví stránky a jednotlivé Správce. Dost možná v nich najdete i někoho, kdo s vaší firmou již nemá co dočinění a můžete ho jednoduše odebrat. I přesto, že nevyužíváte placenou propagaci nebo na správu sociálních sítí máte agenturu, je dobré mít vlastní Business Manager a mít jej propojený s vaší Facebook stránkou. Budete tak mít přehled o všech uživatelích, kteří mají přístup k vaší stránce a v případě hacknutí uživatelského účtu, což se občas stává, budete moci jednodušeji zasáhnout.

A na závěr jsme pro vás připravili 8 základních bodů pro bezpečnost na sociálních sítích:

1. Používejte své platné jméno a příjmení, které máte v dokladech. V případě ukradení / zablokování vašeho profilu chce Facebook poslat scan vašich dokladů.

2. Používejte silné heslo – kombinace malých, velkých písmen, speciálních znaků a číslovek. Nepoužívejte ke všem přihlášením stejné heslo, heslo si pravidelně měňte.

3. E-mail, který využíváte k přihlášení do sítí, musí být aktuální a musíte k němu mít přístup.

4. Nastavte si dvoufázové ověření. Při přihlášení do vašeho účtu na sociálních sítích po vás bude systém požadovat ještě jeden faktor navíc, většinou se jedná o kód, který vám přijde SMS zprávou. Můžete využít i aplikace třetích stran, ale i tak se nevyhnete opisování ověřovacích kódů, které jsou pro bezpečnost důležité.

5. Odhlašujte se. Pokud se přihlašujete na sítě na jiném než vašem počítači nebo mobilním telefonu (třeba u kolegy, známého), nezapomeňte se vždy také odhlásit! Přihlašujte se jen na těch zařízeních, které znáte, nebo jejich majitelům důvěřujete.

6. Využívejte zabezpečenou domácí nebo pracovní wifi, případně raději vždy mobilní data a ne veřejné a neověřené wifi sítě.

7. Nikdy neklikejte na podezřelé odkazy, ani když zdánlivě pochází od přítele nebo vám známé společnosti. Pozor také na lákavé testy osobnosti, věštby budoucnosti a jiné, na první pohled nevinné, hackerské pasti.

8. Než si někoho přidáte na Facebooku do přátel, ověřte, jestli toho člověka znáte nebo jestli se vůbec jedná o skutečnou osobu.

veronika-klirova

Autorem článku je
Veronika Klírová
Social Media Specialist

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a sledujte tak pravidelně novinky ze světa Fragile.