Co bude středem zájmu uživatelů v tomto roce? Facebook provedl studii témat, která zaznamenala největší nárůst mezi lednem 2017 a říjnem 2018. Víc než formátům se podíval na zoubek slovním výrazům, hlavně četnosti jejich použití v diskuzích. Nutno podotknout, že studie¹ byla vytvořena na vzorku amerických uživatelů Facebooku ve věku 18 let a více. Témata jsou rozdělena do sedmi okruhů: Krása a móda, obchod, zábava, jídlo, péče o tělo a duši, cestování a volný čas a technologie.

Co myslíte, můžeme očekávat tyto trendy i na Facebooku v českém prostředí? Vybrala jsem ty, které považuji za nejpravděpodobnější. A tady je máte:

01 Být krásná, ale neublížit

Ukázalo se, že uživatelky dekorativní či pečující kosmetiky se čím dál více zajímají o obsah kupovaných produktů a sáhnou raději po přírodní a organické kosmetice. Neublížit ani sobě, ani planetě, to je to, oč tu kráčí! Ožehavým tématem budou také ekologické obaly. Firmy mají šanci zaujmout zákaznice alternativou klasických plastových obalů, například “nahatými” mýdly, nebo jinou ekologičtější variantou. To vše ale nesmí být na úkor kvality produktu nebo možnosti vyjádřit vlastní individualitu prostřednictvím výraznějšího líčení.

02 Výroba je důležitější než produkt

Nepříliš daleko se dostaneme, posuneme-li se k samotnému prodeji produktů. Slovní spojení jako recyklovatelné, recyklovaný materiál nebo opakované použití produktu zvyšují šanci na konverzi. Lidé čím dál více hledají zboží, jehož výroba co nejméně zatěžuje planetu. Materiál proto může být v nákupním procesu rozhodující. A nejde jen o omezení využívání plastů. Přednost dostane například bambus před klasickým dřevem. Do hledáčku se také čím dál víc dostávají produkty, které déle vydrží a nezatěžují planetu zbytečným odpadem.

03 Videem proti stresu

Zdá se, že uživatelé touží hlavně po dobrém pocitu. Hitem se totiž brzy stane tzv. sebeuklidňující video, u kterého se divák uvolní. Je řeč o tzv. ASMR, což v praxi znamená, že diváka stimuluje především zvuková část videa a zažívá u ní smyslový prožitek (nejčastěji brnění v končetinách), který mu dodává pocit uvolnění a zbavuje ho stresu. V této kategorii jsou také na vzestupu platformy s živými přenosy videí a záznamy hráčů počítačových her.

04 Je libo bezlepkový chléb?

Všimli jste si, že omezení lepku či nízkosacharidová dieta doslova smetly pečivo z mnoha jídelních stolů? Americké start-upy začínají lákat na nízkosacharidový nebo bezlepkový chléb z alternativní mouky. Ať už ze zdravotních důvodů nebo z vlastního přesvědčení. Myslím, že omezení konzumace pečiva platí i pro české strávníky. Firmy mají v tomto ohledu stále dost prostoru, jak se bezlepkářům zalíbit. Kromě pečení není žádnou novinkou, že stále frčí téma “jak jíst zdravě, ale chutně”. Všichni prahnou po receptech na oblíbená jídla ve zdravější verzi a nejlépe tak, aby to na chuti nebylo poznat. Tradiční jídla se budou stále více doplňovat exotickými chutěmi a novými variantami. Kéž by se podařilo zbořit dogma, že zdravé jídlo znamená bez chuti.

05 Jak zlepšit svůj životní standard?

Být zdravý, už neznamená jen cítit se dobře. Lidé chtějí a budou chtít více potraviny, které nejen splní povinnost tím, že zasytí, ale díky kterým by byli ještě zdravější nebo měli krásné vlasy a pleť. Středem pozornosti se stanou v tomto ohledu potraviny jako kimchi nebo kombucha. A jak je na tom duševní zdraví? Uživatele bude nejvíce zajímat, jak se zbavit stresu, jak meditovat, relaxovat, pročistit se a zvýšit svou produktivitu. Miléniálové jsou stále více ochotni zaplatit za tělesný či duševní restart, jehož produktem není materiální objekt, nýbrž dobrý pocit.

06 Dobrodružství pro začátečníky

Doufám, že nejenom můj feed, ale i ten váš je plný okouzlujících fotek z exotických míst. Selfie na vrcholu hory při východu slunce ale vyžaduje větší úsilí, než je většina lidí ochotna vynaložit. Bez práce chtějí koláče a poroste tak zájem o tzv. snadno dostupné dobrodružství. I ti, kteří se nechtějí vzdát městského luxusu, si na některých místech mohou dopřát přenocování v přírodě na luxusních postelích (glamping), nebo se bez předchozích zkušeností dostat do méně dostupných míst (via Ferrata, Zipline). Outdoorové aktivity už nebudou výsadou jen těch odvážnějších. Sbírat lajky u fotky a videí z akční dovolené přece chtějí všichni.

07 Od obrazovky ke hvězdám

Dobře známé a oblíbené streamy videoher začínají doplňovat nové formáty “How it’s made”. Kromě samotného hraní hráče bude zajímat i vznik a tvorba. “Behind the scenes” videa budou ale oblíbená nejen v herním průmyslu. Zájem uživatelů (záměrně píši mužský rod, jelikož jsou v této sekci v převaze) se mimojiné obrací k remote fotoaparátům, díky nimž můžete fotit i tam, kde zrovna nejste, a ke hvězdám. Ano, čtete správně. Na Facebooku se často můžete zapojit do diskuze na téma Velký třesk, tedy jak vznikl vesmír. Těžko říct, jak toho mohou firmy využít při tvorbě komunikační strategie na Facebooku. Však my už na něco přijdeme. 🙂

¹Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.8562-6/48606515_2199769090237778_5979666736092282880_n.pdf?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-prg1-1.xx&oh=3fad454ae5354ca39a92dc64afd88ffc&oe=5CD9B039

Veronika Zbořilová
Social Media Specialist