Lovebrand není hned

„Lovebrand neexistuje.” Uvést takto svou přednášku na konferenci s názvem Jak budovat lovebrand? chce nutnou dávku odvahy. Martin Žufánek ji rozhodně měl. Stejně tak jako trpělivost. Vybudovat úspěšnou rukodělnou lihovarnickou značku, které budou lidi věřit, trvalo jeho rodině 12 let.

Podobně jako další přednášející potvrzuje, že na každé silné značce se musí neustále pracovat. Lovebrand není hned. Za úspěchem společností totiž nestojí jen jedinečné produkty a služby, perfektní customer care a ideální timing vstupu na trh. 

3. ročník konference Jak budovat lovebrand? pod taktovkou GrowJOB Institute jsme si letos promítli každý ve svém obýváku. Během večera se se svou prezentací připojilo 8 inspirativních řečníků, kteří mluvili o svých zkušenostech s budováním značek, které jsou často vzorem pro řady ostatních. Co stojí za jejich úspěchem?

Leitmotivem všech přednášek byla strategie tvořit lovebrand dovnitř i ven = být lovebrand nejen pro zákazníky, ale také pro zaměstnance. Tato filozofie je nám ve Fragile velmi blízká. A pro mě osobně je to jeden z hlavních důvodů, proč jsem se rozhodla pracovat právě v této partě. Věřím, že většina mých kolegů to má podobně. Vyznáváme otevřenost, přímou komunikaci bez bullshitů a zákulisních her. Každý má možnost přispět svým nápadem do řízení firmy, jít se CEO na oběd nebo si minimálně přečíst, co se děje na poradách managementu. Finanční výsledky se prezentují přede všemi otevřeně a pravidelně. Klíčová je hlavně svoboda a s ní nutná osobní zodpovědnost každého člena naší Fragile crew. To jsou hodnoty, se kterými Dan Kafka Fragile zakládal a už více než 10 let díky nim úspěšně rosteme a jsme lovebrandem pro naše lidi.

Konferenci otevřela Anna Šenk, která v AlzaExpress úspěšně implementuje metodiku Jacka Stacka (autora knihy Great Game of Business). Ten dostal svou firmu z krize tím, že aktivně zapojil zaměstnance, dal jim nahlédnout do finančních výsledků a umožnil každému z nich podílet se na řízení společnosti včetně rozdělování profitu ze zisku. Pokud lidem ukážete, jak splnit cíle (=hrát hru), poodkryjete výsledky nejen firmy, ale i jednotlivců, lidé se přirozeně budou chtít zlepšovat a firma se tak může uzdravit s přispěním všech. Důležité je s nimi neustále otevřeně mluvit. Strategie funguje v menších skupinkách o 10-15 lidech, kde je prostor pro otevřenou diskuzi a leadera skupiny.

„Když něco zlepšujeme, soustředíme se většinou na vedení a snažíme se to roztlačit odshora. Stack říká: Udělejte to zespodu a vršek už se bude pohybovat automaticky,” říká Anna. I když dílčí výsledky jsou už vidět, přiznala, že se po roce implementace cítí být ještě na začátku. Budování lovebrandu je rozhodně běh na dlouhou trať.

Martin Žufánek přednášku začal kontroverzním tvrzením, že „lovebrand neexistuje”. Popisuje ho spíše jako „sílu značky, důvěru ve značku”. Jedním z důkazů toho, že se vaše značka stala lovebrandem, je podle něj to, že její název začne být přirozeným synonymem v kategorii, ve které působí. Aby se říkalo „zajdem na Žufánka”, trvalo 20 let. Symbolem cesty k úspěchu byla obří dávka trpělivosti. A taky odvahy jít proti proudu. V době jeho začátků lidé poptávali vodku a tuzemák. Žufánek řekl ne a čekal ve skladu po strop naplněném slivovicí… A lidé nakonec dozráli. Žufánkovým receptem na lovebrand je také firemní sebevědomí. „Žufánek nebude nikdy ve slevě,” tvrdí Martin. Nechtějí zklamat stávající fanoušky a zákazníky, aby potom, co si nakoupili za plnou cenu, druhý den zjistili, že je zlevněno.

Jaroslava a Tomáš Valovi mluvili o historii své rodinné firmy SIKO. Ví, že pro úspěch své značky potřebují být neustále ve střehu a pomalu a jemně se transformovat. Nejenže jim záleží na vztazích se zaměstnanci, ale pořád inovují. Své nové showroomy připravují dle pravidel lidského mozku: levá hemisféra – rychlý nákup a pravá hemisféra – inspirace.

Lukáš Havránek z GrowJOB Institute otevřel svou přednášku úspěchem firmy Sonnentor. Esencí jejího úspěchu je přesvědčení (tedy nejen to, co mají napsáno na webu v sekci Hodnoty firmy), že každý zaměstnanec je na prvním místě lidská bytost a klíčem tedy je upřímný zájem o ně. Člověk není zdroj. Pokud ve filozofii své značky nejen ke svým zaměstnancům, ale i ke svým dodavatelům nastavíte tento mindset, připravujete si pěknou úrodnou půdu pro lovebrand. My ve Fragile tomu říkáme partnerství. A snažíme se ho nastavit nejen vůči dodavatelům, našim lidem, ale také vůči klientům. Potvrzujeme, že je to prostředí, ve kterém se lépe pracuje nám všem.

Projekt Honest Guide Janka Rubeše pravděpodobně znáte. Janek miluje Prahu. Pomáhá turistům v Praze proplout bez újmy ve směnárně a přináší tipy, které běžně v průvodci nenajdete. Lidé v zahraničí ho poznávají, i když v Praze nikdy nebyli ani se sem nikdy nechystali. Prostě je to baví číst a sledovat. A to je jedna ze základních esencí lovebrandu: přinášet něco jedinečného, co bude bavit lidi a hlavně, co bude bavit vás. Jankovi svítily oči, jen začal mluvit. Od té chvíle to byla neuvěřitelná smršť příběhů a zážitků. Super!

Musí vás to hlavně bavit. A musíte si umět hrát. Luboš Malý pracuje v mezinárodním korporátu, který má 18 000 zaměstnanců. Ani neví, jaké mají benefity. Vlastně ho to vůbec nezajímá. Nabíjí ho totiž náplň práce. V LEGO fungují na 3 základních principech: pokora, odpovědnost, rovnost. Tyto hodnoty se za tu dobu, co tam Luboš Malý působí, vůbec nezměnily. „Strategie, obal, to se může změnit, ale ten základ je pořád stejný.” I když jste v nahajpovaném inovačním oddělení, stejně tu lidé mají respekt k odkazu značky. A v LEGO jich je hned několik. 

Jedna možnost je na brainstormingu vytáhnout lepíky, post-ity…a druhá je si to prostě postavit z kostiček lega. A co je typické pro skandinávskou firemní kulturu? „Umění vážit s názorů druhých, respektovat je. Pokud někdo řekne něco, s čím nesouhlasíme, jdeme po míči, nikoliv po hráči. Dokážeme se o tom bavit,” zmínil v diskuzi Luboš Malý, ředitel technologických inovací ve společnosti LEGO Group.

Kde je gastro téma, tam nesmí chybět Lukáš Hejlík. Konferenci uzavřela jeho historicky první powerpointová prezentace. Lukáš se definuje především jako herec. Lovebrandem je však jeho „vedlejší” aktivita – Gastromapa Lukáše Hejlíka. Vznikla jen tak mimochodem z nadšení rozkvétající gastro scény a díky neustálému cestování s divadelním projektem Listování. Co stojí za jejím úspěchem? Není to obličej známé osobnosti z televizního seriálu. Z prezentace Lukáše je jasné, že klíčem bude spíše jeho pracovitost. Každý den vydá report. Celkem jich je už přes 1 600. Nejvíce mě asi zaujalo, že několik hodin denně tráví poctivým community managementem na sociálních sítích. Moderuje diskuzi, debatuje s trolly, nepíše copy-paste odpovědi. Spousta značek by se od něj mohla učit. Proč je podle něj Gastromapa lovebrandem? „Je konstantní, transparentní, nezávislá a autentická,” myslí si Lukáš Hejlík.

Autorka článku:

Martina Vaculíková
Brand Strategist