Využití LinkedIn článků a komunikace konceptu People of CzechTrade

Pro našeho klienta CzechTrade jsme v polovině roku 2021 vytvořili koncept People of CzechTrade s cílem změnit přemýšlení o zaměstnancích veřejné správy jako o nudných úřednících. Jak se nám to povedlo a kolik to celé stálo?

CzechTrade je česká agentura na podporu obchodu, která letos slaví už 25 let. Jejím posláním je pomáhat malým a středním firmám uspět na zahraničních trzích. Podnikatelům s ambicí dostat svoji firmu za hranice nabízí poradenské a asistenční služeb v ČR i v zahraničí. Zajišťuje tak exportní podporu, která je rychlá, dostupná a byznysově orientovaná.

Za 25 let toho zvládli opravdu hodně. Zpracovali 35 345 zakázek pro české exportní firmy a zprostředkovali kontakty ze 42 570 zahraničních poptávek.

CzechTrade je aktivní nejen na poli byznysu, ale i na sociálních sítích. Komunikace firmy je nejsilnější na LinkedInu, kde má obsah velmi dobré výsledky i z hlediska organického dosahu.

Jaké je kouzlo úspěchu tohoto profilu? Spočívá především ve sdílení zajímavých a úspěšných příběhů klientů a silných ambasadorů, kterými jsou právě zaměstnanci CzechTrade, převážně ředitelé zahraničních kanceláří.

Většina contentu byla publikovaná s mediální podporou. Bez placené podpory příspěvky dosahovaly nižších stovek impresí, díky kvalitním spojením však velmi hodnotných. Svými až nadprůměrnými organickými výsledky výrazně vystupovaly LinkedIn články založené na konceptu People of CzechTrade.

LI-clanek

People of CzechTrade – všechno, jen ne nuda

Nudní úředníci, kteří jsou přeplacení, vysedávají v kancelářích a jejich jedinou činností je popíjení kávy. To vás možná také napadne, když se řekne, že je někdo „státní úředník”.

Kanceláře CzechchTrade po celém světě tento mýtus suverénně boří. Jsou totiž plné inspirativních osobností s velmi silnými příběhy, sny a vizemi. Jak osobními, tak profesními.

Právě samotní zaměstnanci vystupují jako ti nejlepší ambasadoři CzechTrade na LinkedInu díky své aktivitě (LinkedIn využívají téměř denně pro svou práci), autentičnosti a vlastní široké základně relevantních spojení. Dokáží odkomunikovat služby a unikátní expertní know-how formou srozumitelnou i pro laika, a to prostřednictvím příběhů a konkrétních příkladů z praxe. Zároveň poukazují na důležitost work-life balance a možnosti seberealizace i mimo práci, což CzechTrade plně podporuje.

Zamýšleli jsme se tedy nad využitím těchto skvělých ambasadorů a jejich spojení pro komunikaci služeb CzechTrade. Koncept jsme chtěli postavit na osobních příbězích a zkušenostech z praxe tak, aby bylo jasné, že o váš byznys a vstup na zahraniční trh se postará skutečný odborník, který má zmapované nejen byznysové pozadí dané země, ale také její kulturu a mentalitu.

Osobní příběh je tím, co může pomoci prolomit ledy v jinak velmi formálním světě exportu. Koncept tak zapadá do aktuální transformace LinkedInu jako stále profesní, ale daleko více příběhové a lidské sociální sítě. Vznikla také potřeba oslovit mladší cílovou skupinu, kterou už neosobní či korporátní komunikace nezaujme.

Správný formát je základ

Jakou zvolit formu pro prezentaci? Klasické posty, pdf carousely nebo třeba video medailonky? Ty by byly jistě velmi zajímavé, ale bohužel jsme neměli extra budget na produkci a potřebovali jsme také zvolit formát, který by obstál organicky. Zároveň jsme hledali variantu, která osloví a získá nové kontakty pro ředitele zahraničních kanceláří CzechTrade.  Výzva to byla velká.

Víme, že dlouhé copy nikdo nečte, organika je mrtvá a potřebujeme také nízkorozpočtovou variantu. To je fáze, ve které začnou marketingoví specialisté přemýšlet, jestli se na to vykašlat. My jsme ale přišli s řešením!

Při práci na sítích se často setkáváme se stereotypy, které bohužel občas považujeme za nepřekonatelné, a nakonec sami sobě bráníme v rozhledu.

Věděli jsme, že LinkedIn umožňuje psát články. Tuto „blogovací platformu” bylo možné donedávna použít pouze na osobních profilech, ale LinkedIn ji loni zavedl i pro využití na těch firemních. A světe div se, zatím se mu moc nedaří ji ve velkém zpopularizovat. V rámci jejího rozšíření tak tento stále (poměrně) nový formát dotuje zajímavým organickým dosahem. A pokud máte vy nebo vaši ambasadoři navíc kvalitní síť spojení, tak se můžete těšit na pěkné výsledky i bez dodatečné mediální podpory, kterou u tohoto formátu zatím stejně ještě nelze využít.

Přemýšleli jsme tedy nad prezentací tématu formou vhodně strukturovaného článku.  Mimo jiné se nám líbila možnost, že tento content by se dal časem recyklovat i na jiných platformách. Od začátku jsme věděli, že takové rozhodnutí má i několik záporů. Tím největším byla delší doba na zpracování nebo například nutnost většího zapojení zaměstnanců CzechTrade. Bylo také nutné doplnit článek atraktivními a osobními fotografiemi.

Lov na prvního!

Ve spolupráci s marketingovým oddělením CzechTrade jsme sice koncept předpřipravili, ale ta těžší část úkolu zbyla přímo na klienta. A sice přesvědčit prvního z ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade ke spolupráci na článku. Nakonec se podařilo ulovit příběh Aleše Červinky, ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade v Číně. Aleš ochotně popsal svou životní cestu, která ho zavedla až do daleké Číny, kde nakonec našel štěstí a úspěch, a to jak v pracovním, tak v osobním životě. V Číně se totiž zamiloval, oženil a narodily se mu tam dvě děti, jejichž výchově a vzdělávání (v rodné češtině) se věnuje.

LI-clanek-Cervinka

Publikací prvního článku jsme se nejen seznámili s novým formátem, který předčil naše očekávání, ale zároveň jsme se mohli poučit z chyb a neopakovat je u dalších článků. Především jsme ale byli nadmíru spokojeni s pozitivními ohlasy od fanoušků, zaměstnanců a také partnerů CzechTrade.

Po publikaci prvního příběhu jsme se rozhodli snížit frekvenci článků z 1×14 dní na 1× měsíčně, a to zejména proto, že jsme se báli rychlého vyčerpání tématu a jakéhosi přesycení tímto contentem. Původní záměr představovat pouze ředitele zahraničních kanceláří jsme nakonec rozšířili i o velmi zajímavé zaměstnance české centrály. A hlavně se nám potvrdilo, že ambasadorství lidí z CzechTrade a jejich vzájemná podpora opravdu fungují.

Do konce roku 2021 se nám povedlo ve spolupráci s marketingem CzechTrade publikovat 8 článků o 8 zajímavých osobnostech. Výsledky byly ohromující, a to zejména proto, že celá produkce tématu se zvládla pokrýt v rámci běžného měsíčního plnění a nebylo potřeba téma dále nijak mediálně podporovat. Přesto jsme s každým článkem dosáhli tisíců kvalitních zobrazení, velkého množství pozitivních reakcí a také nových spojení s ambasadory CzechTrade na LinkedInu = potenciálních nových klientů agentury. Krom tvrdých dat a čísel se nám také dařilo zbořit zavedené stereotypy a ukázat pravou tvář CzechTrade – moderní, byznysově orientované agentury.

Koncept stále žije

Články na LinkedInu to neskončilo. CzechTrade posunul vlastní silou koncept mnohem dál, a tak jsou dnes People of CzechTrade jedním z témat, které agentura prezentuje při různých akcích, ve videích nebo na webu.

Společně se nám tak podařilo rozjet koncept, který živou a zajímavou formou prezentuje neobyčejné příběhy zdánlivě obyčejných lidí.

Autor článku:

martin-buric

Martin Buřič
Social Media Specialist

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a sledujte tak pravidelně novinky ze světa Fragile.