Pořadatelé koncertů, divadla a bohužel i organizátoři konferencí zažívají krušné časy. Poslední konference, které jsme se účastnili, byla Data Restart.

A byla to sakra dobrá konference.

U nás v performance týmu se často na oborové konference nehrneme. Důvodem bývá časté opakování aktuálně propíraných témat a malé zaměření na detail, které nám vadí a kazí celkový dojem ze dne stráveného mimo teplíčko našeho kanclu (aktuálně domova).

Data Restart od Tastu nás však zaujal jak programem, tak i zaměřením. Teď více než kdykoliv předtím totiž řešíme, jak se správně dívat na vyhodnocování inzerce a číst hodnoty reportovaných dat pro byznys klienta. A právě na to nám sedly jednotlivé ukázky řečníků z nejrůznějších odvětví, kteří byli v programu konference.

Programem provázel projekťák Michael Koch, který se na pódiu cítil jako ryba ve vodě. A to hlavně ve svém zlatém saku při Kahootových soutěžích. 🙂 Náročnější obsah přednášek dokázal v přestávkách příjemně odlehčit a celkovému dojmu to velmi pomohlo.

Naproti tomu Jirka Štěpán z Activate rozehrál svou „hru“ poměrně tvrdě, když na pár příkladech ukázal, jak šeredně se mohou mýlit klienti, kteří se při rozhodování opírají pouze o data z Google Analytics a apeloval na etické sbírání a zpracovávání dat. Jemně naznačil, jak bude vypadat budoucnost bez cookies a jakým novým směrem by se analytika měla sama snažit ubírat, než k tomu bude donucena z venku.

Jakub Kříž o Českém rozhlase

Na příkladu sbírání dat v Českém rozhlase jsme se dozvěděli, že i omezený objem nasbíraných dat je k nezaplacení, pokud je jediný zdroj informací pro vaše rozhodování peoplemetr. Jakub Kříž z Optimics předvedl, co všechno takový sběr a vyhodnocování dat obnáší, pokud pracujete se 14 rozhlasovými stanicemi, webem, sociálními sítěmi, YouTube, appkami, podcasty atp.

Výkon i brand

Srdce výkonnostního markeťáka zaplesalo při prezentaci Jakuba Štěcha z DataSentics. Zabýval se propojením interních dat a inzerce k dosažení častých vzorců uživatelského chování, které umožňují nastavit reklamní cílení efektivněji. Nedopracujete se sice k univerzální pravdě, ale předloží vám to důkaz, že někdy i kontextové cílení může fungovat mnohem lépe, než kvanta drahých cílení, které jste doposud testovali.

Na brandovou strunu zahrál Vojta Prokeš z Behavia. Vyzdvihl emocionální, nikoliv racionální stránku lidského rozhodování. Na pár pěkných příkladech zhodnotil, které značky na českém trhu s tím umí pracovat, případně které značky dělají nevědomky reklamu svým konkurentům. 🙂

Vrchol konference

Vrcholem konference bych asi označil vystoupení Lukáše Hurycha z Twista, který dostal k dispozici 45 minutový slot, díky čemuž měl dostatek prostoru, aby nám ukázal krásný case, jak se dá při správné práci s daty kontinuálně posouvat nejen marketingové rozhodování na vyšší úroveň. Upozornil na potřebu pohledu do hloubky, hledání porozumění a kontextu výsledků. Při automatizaci a následném reportování bychom si měli dávat velký pozor na správnou interpretaci dat. Samotné průměrování může zavádět a způsobit chybné rozhodnutí při alokaci peněz mezi využité inzertní kanály (příklad jednoho vysoce konverzního influencera – Petra Máru – a zbytku vezoucích se na jeho úspěchu).

Ukázky case studies

Jan Matoušek z Data Mind porovnal manuálně vytvořenou logistickou regresi s dvěma komerčními auto ML řešeními od H2O.ai (Driverless AI a Open source), aby nám demonstroval přesnost i časovou úsporu dostupných auto ML řešení. Analytici nemají velmi v lásce „black boxy“, ale vypadá to, že i přes omezení (rozhodování o vstupních proměnných a jejich váze), je auto ML cesta ke zpřístupnění statistického modelování širší veřejnosti.

Kateřina Lahodová z Alzy znázornila jak predikovat budoucí výkon PPC kampaní na základě předchozích výsledků. Přidáním sezónních či ekonomických proměnných v Alze model zpřesnili a vytvořili jednoduchou aplikaci, která umožňuje plánovat výkon PPC kampaní v závislosti na rozpočtu. Rozšířením na jednotlivé typy kampaní či obory se z aplikace stává velmi praktický nástroj k přerozdělování rozpočtů do PPC systémů.

Data Restartu jsme se s naším PA oddělením zúčastnili poprvé, ale určitě ne naposledy. Odnesli jsme si kopec hodnotných nápadů a hlavně podnětů do diskuse s našimi klienty. Víme, že řada podobných akcí se ruší, ale řada se přesouvá do online světa. Doufáme, že o další podobné konference nepřijdeme a sejdeme se alespoň virtuálně.

Více o konferenci najdete na webu Data Restart.

Autorem článku je
Michal Sajko
Performance Team Lead

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a sledujte tak pravidelně novinky ze světa Fragile.