Nejdůležitější SEO faktory 2014 – na webu (on page)

Nejdůležitější SEO faktory 2014 – na webu (on page)

V tomto článku jsem sestavil nejdůležitější SEO faktory, které ovlivňují úspěšnost webových stránek ve vyhledávačích.

Nakolik je důležité, aby stránky byly viditelné ve vyhledávačích na mnoho frází a výrazů? Je to hodně důležité, protože když web není vidět, má málo návštěvníků, kteří vytvářejí málo poptávek. Jak tedy dosáhnout toho, aby web měl hodně návštěvníků, kteří budou dělat dostatek poptávek?

Zaměřit se na SEO faktory, které ovlivňují viditelnost webu ve vyhledávačích, tím pádem i viditelnost pro uživatele a danou cílovou skupinu, pro kterou je web určen. SEO faktory jsem rozdělil na změny, které můžeme ovlivnit přímo na webu (on page) a úpravy, které můžeme provést mimo web (off page), ty uvedu v příštím článku.

Vycházel jsem přitom nejen ze svých praktických zkušeností, ale především ze zahraničních zdrojů. Velikou inspirací mi byl článek: 85 SEO Facts, Myths & Theories… Confirmed Or Busted!

 

On page SEO faktory:

 

1)    Kvalitní obsah

Napříč celým online marketingem se neustále dokola omílá, že „obsah je král“, „obsah musí být kvalitní“, „obsah musí být pro uživatele“. Věřím, že spousta majitelů webů tento módní buzzword slyšela, ale co si pod tím vlastně reálně představit? Matt Cutts – (šéf týmu, který vytváří vyhledávací algoritmus Googlu) v tom má jasno, je to takový obsah, který je natolik zajímavý pro cílovou skupinu webu, že ho uživatelé dobrovolně (zadarmo) sdílí a odkazují na něj. Matt Cutts o tom, proč je obsah král.

Pro příklad uvedu eshop, který prodává elektroniku. Tento eshop se rozhodne, že bude psát uživatelské recenze a testy na svoje zboží. Všechny výrobky si nafotí, natočí s nimi videa, a pak o tom napíše stručné uživatelské recenze.

Krásným příkladem je článek jednoho redaktora magazínu o mobilních telefonech, který se rozhodl, že napíše recenzi z pohledu telefonu, i když to bylo proti běžnému stylu psaní článků na magazínu. Tento článek měl velký úspěch a měl mnohem vyšší návštěvnost, než ostatní články. Důvod? Článek byl natolik originálně a nevšedně napsaný, že byl čtený více než ostatní.

2)    Rychlost načítání webu

Podle posledních zpráv z Googlu klade nyní vyhledávač důraz na rychlost načítání webu. To znamená, že weby které se načítají pomalu nejen, že mají vysokou míru opuštění (návštěvník odchází, protože nechce čekat na načtení), ale je to i jeden z faktorů, který ovlivňuje umístění webu ve vyhledávači.

rychlost načítání webu
Rychlost načítání webu z nástroje Pagespeed

Pro zjištění rychlosti načítání webu slouží nástroj Pagespeed insights.

Web může mít skvělý obsah, ale pokud nemá dobře vyřešené rychlé načítání, bude se vyhledávači zobrazovat hůře než obdobné weby, které se načítají rychle.

Podrobně se o tom píše v pokynech pro webmastery.

3)    Přínosnější články

Z hlediska uživatele internetu a běžného online zákazníka by měly být články krátké, výstižné a srozumitelné. Ale není to žádné všeobecné dogma. Když se nad tím zamyslím, tak vlastně vůbec nezáleží na tom, jak je daný článek dlouhý, ale zda obsahuje všechny informace pro uživatele, pro kterého byl určen.

Takže například člověk, který se bude rozhodovat, že koupí byt za několik miliónů, tak si nejdříve bude chtít přečíst spoustu článků o tom, jak vybírat byt, na co se ptát při prohlídce bytu, co obsahuje rezervační smlouva, zda se mu vyplatí investice do bytu, atd.

Například jednomu našemu klientovi radíme, jak psát blog, aby ho na webu navštěvovali potencionální zákazníci. Klient poskytuje zastupování kupujících nemovitostí a poradenství při investicích do bytů, tak jsme se rozhodli, že nejlepší bude, když klient bude psát články odpovídající na otázky, které řeší právě kupující nemovitosti. Vznikl z toho zajímavý, přínosný blog s mnoha informacemi ohledně koupě bydlení a klientovi neustále stoupá na webu návštěvnost z organického (neplaceného) vyhledávání.

4)    Aktualizovaný obsah

Pokud jsou na webu staré články a neaktuální obsah, nemůže majitel webu čekat, že se jeho web bude dobře zobrazovat ve vyhledávačích oproti konkurenci, která přichází neustále s novým obsahem. Na Mozu se dočtete, jaký má vliv čerstvý obsah na výsledky ve vyhledávači Google.

Weby s aktuálním obsahem (nové články, videa, fotky, recenze, atd.) budou pro uživatele vždy přínosnější. Proto je také dobré sledovat přicházející trendy a včas o nich referovat.

Například přijde na trh nová technologie, nebo se změní situace na trhu (nový občanský zákoník), stačí o tom včas napsat článek a informovat o všech výhodách, případně nevýhodách, které to přináší.

5)    Nemít duplicitní obsah

Vyhledávače hodnotí velmi negativně, pokud se publikovaný obsah zobrazuje na více webech. Z hlediska Googlu je to krádež a obvykle za to zaplatí ten, kdo obsah publikoval později (umí totiž většinou rozlišit, který obsah byl první a původní). Za duplikátní obsah může být web penalizován a vyřazen ze SERPU (z vyhledávačů). Proto je dobré hlídat, zda se nevyskytuje duplikátní obsah nejen na vlastním webu, ale zda tento obsah někdo neukradl a neumístil ho na své stránky.

Určitou pojistkou může být publikace obsahu pod konkrétní osobou, tj. využít google autorství a propojit účet Google+ se svým webem.

V nástrojích pro webmastery je více informací o duplicitním obsahu, a jak zabránit duplicitě.

6)    Google autorství

Nejen že Google lépe hodnotí stránky přiřazené konkrétnímu autorovi, ale především pro uživatele je obsah webu více důvěryhodný a uživatelé častěji klikají na weby s uvedeným autorem.

Google autorství
Google autorství

Informace o tom, jak propojit svůj web s účtem google+ jsou také v nástrojích pro webmastery.

7)    Výstižný titulek

Může se to zdát zanedbatelné, ale pořád je důležité, jakým způsobem bude pojmenován titulek dané stránky. Správně by měl titulek přesně vystihovat název dané stránky a její obsah. Zároveň by měl mít určitou délku, aby se ve vyhledávači zobrazoval celý a ne useknutý.

Správně zobrazený titulek
Správně zobrazený titulek

Dobrý článek na téma, jak napsat výstižný titulek, napsal Tomáš Elrich.

Zásadou pro psaní titulků by mělo být, aby přesně vystihoval odpověď na potencionální dotaz od uživatele.

Mám například eshop prodávající čaje. Na jedné stránce mám kategorii „zelené čínské čaje“, titulek by tedy měl vystihovat tuto kategorii a zároveň bych měl v uživateli vzbudit zájem, aby na můj odkaz klikl. Titulek by tedy mohl být: „Zelené čínské čaje – dovezené přímo z Číny + název brandu“.

8)    Rozvržení stránky

Pokud je na webu mnoho reklamy, java skriptu a dalších rušících prvků, které odvádějí pozornost od samotného obsahu, vyhledávač to hodnotí negativně. Je celkem logické, že uživatele nezajímá primárně reklama, ale obsah, kvůli kterému na web přišel, nebo si alespoň myslel, že by tam ten hledaný obsah mohl být.

Když už tyto prvky jsou na webu, je alespoň dobré, aby nebyly na úkor obsahu, který by byl odsunut někam dolů. Primární obsah webu by měl být vždy na vrchu a dobře viditelný pro uživatele.

 

9)    Vnitřní struktura odkazů

Stránky by měly být logicky propojeny jednotlivými odkazy. Co to znamená? Že každá stránka odkazuje na další relevantní stránku. Mám stránku eshopu s dámskými lodičkami, ale chci, aby uživatel věděl, že mám na webu i další stránku s dámskými kozačkami. Tak na vhodné a viditelné místo vložím odkaz odkazující na tuto další (relevantní) kategorii.

Web by měl být v ideálním případě propojen odkazy tak, aby se uživatel na webu neztrácel a vždy se snadno dostal ke stanoveným cílům webu (v případě eshopu dokončení objednávky).

Pro více informací doporučuji článek o interních odkazech.

10)   Responzivní design

Responzivní design je rozvržení stránek přizpůsobené pro mobilní zařízení. Z hlediska Googlu je velmi důležité, aby web byl responzivní a uživatel mohl stránky velmi snadno procházet i na mobilních zařízeních.

Správné zobrazení webu na různých zařízeních
Správné zobrazení webu na různých zařízeních

Často se mi stává, že bych si rád přečetl článek z nějakého webu, nebo našel nějaké cestovní informace, ale nakonec strávím většinu času tím, že musím složitě zvětšovat a zmenšovat jednotlivé sekce, čekat na načtení obrázků, atd. To mě ve výsledku natolik otráví, že radši z webu odejdu a hledám někde jinde. Proto je dobré mít responsivní design. Stále více uživatelů vlastní chytré telefony nebo tablety, tak proč je nechávat odcházet ke konkurenci?

Investice do přizpůsobení webu mobilům může být velká, ale ve výsledku je návratnost investice pro některé cílové skupiny (zejména mladší lidi) mnohem větší.

Více o vlivu responzivního designu na SEO Matt Cutts.

11)     Alternativní popis u obrázků

Nevidomí uživatelé jistě ocení vyplnění alternativní popisu u obrázků (ALT), protože obrázky neuvidí a v případě že mají uživatelé vypnuté načítání obrázků, se ALT také hodí. Vyhledávač bere i tento parametr v potaz a řadí ho jako jeden ze SEO faktorů, které ovlivňují místo ve vyhledávači

ALT popis obrázku
Stačí jednoduše vypsat ALT obrázku

 

12)    Použití long tail frází.

Long tail, což jsou klíčová slova s menší hledaností, ale častějším výskytem v mnoha různých podobách. Více o tom, proč je důležitý long tail.

Velikou chybou je, myslet si, že když budu cílit na obecná klíčová slova jako např. „bazény“, tak mi to zvedne návštěvnost a prodám více bazénů.

Návštěvnost mi to zřejmě zvedne, pokud budu na prvním místě, ale nepřinese mi to příliš mnoho objednávek.

Long tail na grafu od MOZ.com
Počet long tail frází na grafu od MOZ.com

Mnoho objednávek mi naopak přinese, když budu cílit na konkrétnější long tail výrazy, jako: „nafukovací bazény pro děti“, „malé plastové bazény“, „zapuštěné oválné bazény“, „vířivé bazény s filtrací“, atd. Dobré je nastavit filtrování dotazů tak, že je na webu na každý specifický dotaz daná relevantní stránka.   V příštím článku se zaměřím na SEO faktory, které je možné ovlivňovat mimo web (off page). Budu rád za doplnění dalších SEO on page faktorů do komentářů, na které jsem zapomněl.

Komentáře