Ačkoliv to na první pohled nemusí tak působit, Pinterest je silný hráč na poli sociálních sítí. Od roku 2023 zažívá globálně silný nárůst v počtu uživatelů. Ačkoliv zůstává oproti jiným platformám více uživatelsky pasivnější, svoji roli a potenciál v rámci komunikačního mixu může mít poměrně silnou.

Co je Pinterest?

Pinterest je vizuální sociální síť, která se zaměřuje na sdílení a objevování inspirace prostřednictvím obrázků a videí známých jako „piny.“ Uživatelé si mohou tyto piny organizovat na svých virtuálních nástěnkách podle témat, jako jsou móda, bydlení, recepty, DIY projekty a mnoho dalšího. Tato platforma je specifická svým zaměřením na kreativitu a plánování, což ji odlišuje od jiných sociálních sítí, které jsou více zaměřené na interakce mezi uživateli prostřednictvím textových příspěvků. 

pinterest-pro-znacky
(zdroj: newsroom-archive.pinterest.com)

Pinterest umožňuje uživatelům nejen sledovat trendy a oblíbené značky, ale také aktivně přispívat vlastními nápady a vizemi. Díky silnému vizuálnímu obsahu a možnosti nakupování přímo z pinu je Pinterest ideálním místem pro uživatele hledající inspiraci i produkty. Pinterest je aktuálně díky generaci Z jedna z nejrychleji rostoucích sítí a její popularita opět stoupá. V České republice patří mezi 4. nejpoužívanější platformu.

“Pinterest je platforma pro vizuální objevování, kde lidé vyhledávají, ukládají a nakupují nápady. Lidé ji používají k vizualizaci své budoucnosti, od každodenních rozhodnutí až po velké životní milníky.”

Proč využít Pinterest pro komunikaci značky

Důvod, proč by firma měla na Pinterestu aktivně figurovat, je hlavně způsob využívání této sociální sítě koncovými uživateli. Podle světových dat chodí celých 90 % uživatelů na Pinterest pro inspiraci a tipy. Právě v této fázi rozhodování je zde možné potenciální zákazníky efektivně  zasáhnout. A to přímo ve chvíli, kdy to oni sami chtějí. Globální statistiky naznačují, že uživatelé mají v platformu velmi vysokou důvěru a pravděpodobnost míry prokliku je až 3x vyšší v porovnání s jinými sociálními sítěmi. 

“96 % nejčastějších hledání neobsahuje značku, což ukazuje, že uživatelé Pinterestu jsou otevřeni novým nápadům a poznávání.”

Koho můžeme zasáhnout? 

Pinterest má v Česku aktuálně více než 1,7 milionu aktivních uživatelů. Z tohoto počtu tvoří  79 % ženy a jejich majoritní část je ve věku do 45 let. Tedy ženy v produktivním věku nebo maminky, které jsou často zodpovědné za velkou část nákupního chování v rodinách. Podívejte se na konkrétní věkové a geografické rozložení. Sami uvidíte, že Pinterest patří hlavně ženám: 

pinterest-pro-znacky

Generace Z představuje aktuálně nejrychleji rostoucí publikum. Z globálních dat tvoří 42 % okruhu uživatelů. Hledají a ukládají si “piny” mnohem více než ostatní generace a jsou na platformě pro to, co jim samotným je v online prostředí přirozené – nákup. 

Jak tedy využít Pinterest pro značku? 

Pinterest funguje v mnoha ohledech podobně jako ostatní sociální sítě. Uživatelé se zde přihlašují pod osobním účtem a firmy zde mají své business účty. To tedy znamená, že každá firma si musí nejdříve na Pinterestu vytvořit svůj business účet, odkud následně může začít komunikovat se svými fanoušky a potenciálními zákazníky. V rámci komunikace jsou 2 možnosti: 

1/ Organicky – neplacenou formou si vytváříte profil a plníte ho relevantním obsahem s výběrem vhodných klíčových slov. Poté necháte algoritmus a pohyb uživatelů po síti vyhodnotit, komu se váš obsah zobrazí.

2/ Placenou reklamou – zde sami v nastavení reklamy zadáváte, které cílové skupině a při jakém rozpočtu chcete obsah z vašeho profilu placeně zobrazovat. Ta se bude zobrazovat buď ve výsledcích vyhledávání, nebo ve feedu při organickém vyhledávání. 

“Pinterest ve svých globálních statistikách uvádí o 2,3x levnější konverzi z placené reklamy v porovnání s jinými sociálními sítěmi.”

Podle dat z USA tvoří reklamní obsah na Pinterestu přibližně 75 % všech pinů (příspěvků na Pinterestu), ale přitom asi 50 % uživatelů si nemyslí, že se právě dívají na reklamu. Při porovnání efektu placené reklamy vs. organického obsahu je zde tedy naprosto zásadní kvalita obsahu.

pinterest-pro-znacky
(zdroj: newsroom-archive.pinterest.com)

Čím se Pinterest tedy liší od Instagramu nebo Facebooku?

Zásadní rozdíl platforem je časové ukotvení. Jiné sociální sítě reflektují především minulost uživatelů – sdílení zážitků apod., Pinterest se orientuje především na budoucnost. Pomůže naplánovat a připravit se na důležité události v osobním i pracovním životě a umožňuje tvořit tzv. vision boardy. Často je vyjádřením našich přání a tužeb. A právě z firemních profilů si uživatelé inspiraci na tvorbu wishlistů a nákupních seznamů berou. Z marketingového pohledu je velkou výhodou umístění odkazu na webové stránky u každého příspěvku.

Co dál?

Chcete využít potenciál Pinterestu pro vaši komunikaci? Rádi vám připravíme strategii na míru. Mezitím dál sledujte náš blog, kde chystáme další články o Pinterestu. Blíž se podíváme na konkrétní nastavení kampaní a case studies našich klientů. 

karolina-rubinova

Autorem článku je
Karolína Rubínová
Social Media Consultant

jakub-jamrich


Jakub Jamrich
Social Performance Team Leader