Doby, kdy byli chatboti novinkou, jsou již dávno pryč. I přesto tento nástroj může přinést mnoho zajímavých a pro uživatele stále neokoukaných možností pro firemní komunikaci.

Jistě dnes jen těžko budeme hledat uživatele, který se s chatbotem v jakékoliv podobě nesetkal. Téměř na každém e-shopu na vás během prvních pár sekund vyskočí chatovací okno s nabídkou pomoci nebo třeba  žádostí o přímý kontakt. 

Z marketingového hlediska je chatbot stále velmi zajímavou alternativou komunikace. Mnohdy si uživatelé ani neuvědomují, že na druhé straně si s nimi nepíše  reálná osoba ale právě chatbot. Takový chatbot je skvěle použitelný nejen pro výběr zboží nebo služby, může ale poskytovat řekněme i sofistikovanější poradenství v oblasti financí, informovat vás o aktuálním dění, nebo vám pomoci s hledáním toho pravého protějšku.  

U každé chatbotí strategie je nejprve nutné ujasnit si cíl, kterého chceme dosáhnout. Stejně důležité je uvědomit si problém, který cílová skupina reálně řeší. Například u chatbota objednávajícího jídlo, je na první pohled patrný problém “mám hlad”. Půjdeme-li ale hlouběji, opravdovým problémem je fakt, že dotyčný nemá čas vařit ani se dlouze zabývat tím, kde si jídlo obstará. V tomto případě je užití chatbota přesně to, co náš hladovějící potřebuje, během pár minut si objednávající vybere pizzu podle chutí, zadá svoji adresu a pak už jen čeká na kurýra – rychlé a efektivní.

Využití bota
Co mám za problém?
Co opravdu řeším?
Objednat si pizzu
Mám hlad
Nemám čas vařit
Návrhy produktů
Nevím, co chci
Jsem líný
Zákaznická podpora
Nevím, co mám teď dělat
Nechce se mi hledat
Počasí
Nevím co na sebe
Nemám čas zjišťovat
Osobní finanční asistence
Nechci se potkávat
Nechce se mi řešit

Suchej únor využil chatbota trochu jinak

V kampani Suchej únor  (výzva, která již sedmým rokem provádí osvětu o škodlivosti alkoholu) pro Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra ČR  jsme chatbota využili neotřele, cílem bylo v první řadě podpořit účast na 28 denní výzvě bez alkoholu.

Dále pak podporovat a motivovat zúčastněné, nabízet jim “suché” zdravé alternativy alkoholických nápojů, zdraví prospěšné aktivity a doporučení pro zdravý životní styl.  Další motivací k zapojení, byla i soutěž o věcné ceny pro účastníky po skončení výzvy. K tomu všemu jsme využili chatbota Nepita. Nepito dostal vizuální podobu a hrdě na prsou nosil číslo své pojišťovny, komunikoval vždy mile a přátelsky. 

Výsledky kampaně Suchej únor

Dosáhli jsme s chatbotem Nepitem výborných výsledků.  Pojďme si ukázat pár čísel – open rate, nebo-li míra otevření zpráv od chatbota, byla 99, 4 %. O takové hodnotě se nám může v klasickém e-mailovém marketingu jen zdát. Interakce mezi uživateli byla nevídaná a všichni zapojení se opravdu kampaně aktivně účastnili. Do výzvy se zapojilo 1 178 uživatelů a 81,2 % z nich komunikovalo s botem až do konce kampaně61,8 % z nich vydrželo “sušit” až do března. Pouze 5 % uživatelů ukončilo konverzaci. Za celý měsíc jsme odeslali 9 650 zpráv a míra interakce dosáhla 86, 2 %.

Open rate 99,4 %

Do konce vydrželo komunikovat 81,2 % uživatelů

86,2 % Míra interakce

Pouze 5 % uživatelů ukončilo konverzaci

61,8 % uživatelů vydrželo sušit


 “Pro mě je to rozhodně výborná cesta pro další kampaně. S propracovaným obsahem komunikace je možné kvalitně, sofistikovaně, ale přitom i velice atraktivně komunikovat s cílovou skupinou.”
 

– Denisa Kalousková, ZP MV ČR 

     

Autorkou článku je
Markéta Nedvědová
Social Performance Specialist

Pojďme do toho společně

Chcete poradit ohledně chatbota?