David Špinar má za sebou téměř 20 let v internetovém byznysu a marketingu. Je zakladatelem agentury Dobrý web a jedné z největších českých online agentur H1.cz. Poté, co se rozloučil s agenturním prostředím, nastoupil do Google Česká republika, kde jako Head of Performance dva roky řídil obchodní tým se zaměřením na výkonnostní marketing a programatický nákup reklamy. S Googlem se rozloučil na podzim roku 2016 a stal se CEO skupiny Miton. Jeho velkou vášní je jeho rodinná farma v Mysleticích, kde spolu s manželku Lucií a dvěma dětmi chová vzácné plemeno Shirských koní, věnuje se také aktivně lukostřelbě.

Davida Špinara na našem druhém setkání z cyklu Fragile Talks představil Dan Kafka.  Začátky Davidovy pracovní kariéry sahají do roku 1999, kdy se po bakalářských studiích na VŠE začal ještě jako student věnovat tomu, jak na internetu podpořit iniciativu “Děkujeme, odejděte!”, která byla reakcí někdejších studentských vůdců z konce 90. let, kteří vydali 17.11. 1999 výzvu navazující na revoluční výzvu z roku 1989, s níž razantně vystoupili proti tehdejší politické elitě, která se navzájem podporovala ve vládnutí prostřednictvím Opoziční smlouvy. Při tom se David poznal s Markem Antošem, který čerstvě založil zpravodajský server Lupa.cz. David se stal v Markově firmě Internet Info produktovým manažerem a jedním z jeho prvních projektů byl, jak se tehdy říkalo, návrh webové architektury, dnes zkrátka UX, pro portál Měšec.cz. David prozradil, že v té době se dělaly návrhy wireframe modelu webu v Excelu. Tady tedy začíná zárodek konzultační divize Dobrý web. Tehdejší specializace byla analýza webové přístupnosti a SEO služby. Kolem Davida vznikl tým několika konzultantů: Michal Krutiš, Marek Prokop a Václav Štrupl. No a protože se tento tým s Markem Antošem tehdy nedohodl na vytvoření samostatné firmy Dobrý web za majetkové účasti týmu, rozhodl se David s týmem odejít a zakládají v roce 2005 konzultační agenturu H1.cz.

Na Davidovi bylo poznat, že doba budování H1.cz je v jeho vzpomínkách stále emotivně silné období, kdy od skromných začátků v pěti lidech a jedné kanceláři se dokázali vypracovat do jedné z největších online marketingových agentrur na českém trhu. Hezky to charakterizovala věta “H1.cz byl můj život”.  Firmě se dařilo a vyrostla na agenturu, která zaměstnávala ve výsledku přes 100 lidí. V roce 2010 bylo období, kdy se v H1 měli podle Davidových pocitů nejlépe, ale stále tu byla vnitřní nespokojenost, že při spojení s někým, kdo je lepší v jiných oblastech, by fungovalo vše fungovalo ještě lépe. Tak vznikl nápad na propojení konzultační H1.cz a masově orientovaného Ataxa. Došlo ale k propojení tak hodně různorodých firemních kultur, že tato situace nebyla pro řadu lidí přijatelná. Takže, sice došlo k propojení silných hráčů a vznikla velká agentura H1.cz, ale bohužel z mnoha ohledů ne příliš funkční. Najednou tu byl David ve střetu, kdy nedokázal obhájit novou firemní kulturu a procesy svým bývalým kolegům a zaměstnancům. Tady David přiznává jednu ze svých chyb v kariéře, kdy se nevěnoval bližšímu poznání firemní kultury a fungování strategického partnera, se kterým se spojoval.

Následoval tedy logicky rozchod s Ataxem a prodej H1.cz do GroupM. Vašek Štrupl v té době odchází do Mitonu a David zůstává v GroupM jako klíčový manažer H1.cz. Zapomněl si však ve smlouvách jasně vymezit prostor pro sebe a svoji realizaci a naráží na nemožnost měnit korporátní prostředí, ve kterém musí firmu řídit a které mu přitom lidsky nevyhovuje. Opět je tu moment, kdy dvě odlišné entity mají spolupracovat, ale mají zcela odlišné priority, kulturu a přístupy k řízení. Přístup agentury byly funkční kampaně bez ohledu na procesy jejich realizace a reporting. Prioritou v prostředí GroupM byl, podle Davida, na prvním místě reporting. David dochází k rozhodnutí “Nechci chodit do práce a hasit jen požáry, nechci být krizový manažer“. Tak při jednom z pravidelných obědů s Táňou Le Moigne, ředitelkou české a slovenské pobočky Google, odpovídá na otázku zda nechce změnit prostředí, jednoduše ANO a následně absolvuje protekční, zrychlený vstupní pohovor a nastupuje jako obchodní ředitel Google.

Svoji pracovní kariéru v Google charakterizuje David jako “famózní zkušenost a kdyby chtěl být nadále zaměstnancem,  tak je Google pro něj jasná první volba”. Kariérní růst v Google je ale spojený se změnou lokality, tedy přestěhováním do zahraničního centra, kde je daná odbornost centralizovaná. No a David není jen manažer, ale i otec rodiny a také farmář svého stáda Shirských koní. No a farmář se jen tak přestěhovat nemůže v létě se musí postarat o sena!

Proto přišlo další rozhodnutí o změně a David odchází za svým bývalým společníkem z H1, Václavem Štruplem do investiční skupiny Miton. Na webu je najdete pod názvem Internetový cirkus. Miton se věnuje podpoře vzniku ambiciozních projektů, kterých dosud vybudoval přes 20. Jen tak, mezi řečí, vám pak David řekne, že během první pracovní porady s majiteli firmy si vyjasní, že bude lepší, když místo původně plánované pozice CMO bude raději přímo CEO společnosti. To je tedy jeho současná role, koordinace investičních příležitostí a vedení projektu prodeje operativního leasingu aut Driveto. Za první kvartál 2018 se podařilo prodat přes 300 aut, to je na začínající společnost pěkný výsledek! Potěšilo nás, že při tom všem si David najde čas i na správu kampaní v DoubleClicku.  

Jak vidí David budoucnost online marketingových agentur? Agentury které prodávají pouze své služby nemají moc optimistické vyhlídky. Průměrná sazba za služby díky široké konkurenci spíše eroduje. Roste sofistikovanost interních týmů u klientů. Prostor pro růst vidí David zejména v brandových kampaních a využití online videa, které začíná stírat kvalitativní rozdíly v produkci video obsahu pro online a TV reklamou. Je tu velký prostor pro škálovanou profi produkci.  

Jaký je Davidův život a priority mimo jeho práci? Je otcem rodiny a farmářem. V roce 2007 se rozhodl žít mimo prostředí velkoměsta a tak si kousek od Votic koupil na hypotéku farmu a 30 hektarů luk v okolí. Vždy chtěl mít koně a svůj sen si splnil se svým stádem Shirských koní. O farmu se primárně stará jeho žena, ale jeho pracovní podmínky jsou takové, že o senách potřebuje mít vždy volno, protože v té době je na své farmě nezastupitelným traktoristou.

Autor: Leoš Špachta