Moderní (nová) webová prezentace je pro uživatele jistě atraktivnější po vzhledové stránce. V mnoha případech však dochází k redesignu webu z naprosto nelogických důvodů. Takové změny mohou mít pro web katastrofální důsledky nejenom z hlediska SEO. V jakých případech redesign webu smysl dává a kdy nikoliv?

Kdy je redesign zbytečnou investicí?

  • Stávající web se vašemu týmu už okoukal.
  • Šéfovi se líbí konkurenční stránky.
  • Na webu se dlouho nic neměnilo.

Nic z výše uvedených situací není důvodem, proč na webu cokoliv měnit. Jedná se pouze o zbytečně utracené peníze, které lze rozhodně investovat lepším způsobem. Stávající verze stránek je dostačující, pokud získáváte i nadále nové zákazníky a Ti stávající se na váš web znovu vracejí.

Všechno špatně, zpátky na stromy

Pokud je na webu špatně všechno už od jeho spuštění, dává redesign, pod dohledem profesionálů zabývajících se UX, analytikou, SEO a copywritingem, rozhodně smysl.

Webová prezentace neplní potřeby uživatelů

Krásný, moderní nový web, který neplní potřeby uživatelů a nerespektuje definované scénáře person cílových skupin vašeho webu. Takové stránky budou stěží přinášet konverze nebo plnit jiné stanovené cíle.

Web těžkopádný jak nosorožec

Pokud je aktuální webová prezentace přeplněná, pomalá, není zde dostatek prostoru pro nový obsah a stávající se navíc špatně spravuje, je to volání po změně a další z důvodů, kdy redesign stránek smysl dává. Vyhledávače a jejich roboti mají rychlejší webové stránky raději.

Změna korporátní identity

Pokud se společnost rozhodne změnit korporátní identitu, změní se téměř jistě způsob komunikace a reklamních sdělení směrem k zákazníkům a trhu. Mohou se změnit také cíle, které doposud web plnil, a stejně tak může dojít ke změně priorit trhu. Takovým změnám je třeba přizpůsobit i vzhled stávající webové prezentace.

Nové CMS

Nutný přechod na nové CMS, například proto, že stávající řešení nepodporuje technologie, které web ke svému rozvoji v  budoucnu potřebuje, je dalším z důvodů, kdy je redesign logicky odůvodněným krokem. Se změnou CMS zpravidla souvisí změny URL adres webu, které je třeba správně ošetřit, aby web nepřišel o dosud získanou viditelnost ve výsledcích vyhledávání.

Změna domény

Ke změnám domény dochází například při změně brandu, jak tomu v minulém roce bylo třeba v případě Parfums.cz, GE Money Bank nebo RWE. I v tomto případě platí stejná pravidla jako při přechodu na nové CMS. Obsah původní domény je třeba ošetřit tak, aby vyhledávače tuto změnu co nejdříve zaznamenaly a přesunutý obsah zaindexovaly co nejdříve.

Responzivní web

Responzivní webová prezentace je v 21. století nutností. Podívejte se na statistiky návštěvnosti vašich stránek. Kolik procent návštěvníků přišlo na váš web z mobilu či tabletu? Ve většině odvětví tvoří návštěvy z mobilů leckdy i polovinu návštěvnosti stránek. Dnes uživatelé přes mobil nejen prohlíží obsah, naučili se skrz mobilní telefony i nakupovat. Webové stránky optimalizované pro mobilní zařízení navíc získávají už poměrně dlouho dobu u Google plusové body.

Redesign stránek ve jménu responzivity je rozhodně krokem kupředu.

Nový web, lepší konverze

Tato rovnice nemusí platit, pokud nevzešly inovace ze získaných zkušeností, zpětné vazby od uživatelů nebo ověřených rad expertů. Pokud je nový web vytvořen s ohledem na stanovené cíle i chování cílových skupin uživatelů, lze také očekávat zvýšení konverzního poměru stránek. Pokud nikoliv, může to dopadnout jakkoliv.

Analytická data a testování

Pokud potřeba změn na webu vyplynula ze získaných analytických dat nebo z uživatelského testování stránek, jedná se o nejpádnější argumenty vůbec. Veškeré změny na webu, které se rozhodnete udělat, by měly být vždy ověřeny kvantitativními i kvalitativními metodami. Zachovejte stávající funkční prvky webu a neměňte je, pokud nemáte jistotu, že se nejedná o změnu k lepšímu. Upravte pouze tu část stránek, která nefunguje příliš dobře a raději postupně rozšiřujte stávající obsah stránek o nové funkce, které nebudou v rozporu se stávajícím obsahem.

Rada na závěr

Plánujete-li na webu do budoucna víc výše popsaných změn, proveďte je naráz. Nemusí se jednat pouze o změny uvedené v tomto článku. Může se jednak o jakékoliv výrazné zásahy do technické nebo obsahové části stránek, například přechod na zabezpečený protokol HTTPS. Nasadíte-li tyto změny naráz, vyhledávače je také naráz zpracují. Web nebude muset získávat předchozí viditelnost ve výsledcích vyhledávání několikrát. Spojte proto redesign stránek například s přechodem na zabezpečený protokol HTTPS, vyplatí se to.

Autor: Kačka Brůnová