Redesign stránek se ve většině případů pojí s výrazným zásahem nejen do podoby webové prezentace, ale především do jeho obsahu nebo technického řešení. Takové změny sebou nesou z pohledu SEO riziko.

Výrazné změny v onpage faktorech stránek, kam redesign rozhodně spadá, mají zásadní vliv na výsledky stránek ve vyhledávačích. Změny, od nichž majitel očekává „samá pozitiva a sociální jistoty“,  mohou napáchat víc škody než užitku:

  • snížení viditelnost stránek ve výsledcích vyhledávání,
  • pokles návštěvnosti v organicu,
  • pokles tržeb plynoucích z tohoto návštěvnostního kanálu.

Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se dopouštějí developeři při redesignu webových stránek?

A přitom taková blbost, co?

Nový web ještě není ani na světě a původní webová prezentace už si vysloužila penalizaci ze strany vyhledávačů. Co se stalo?

Pokud jste si naprosto jistí nezávadností odkazového profilu vašich webových stránek, s největší pravděpodobností zapomněl developer zakázat indexaci obsahu (sub)domény, na níž je umístěna vyvíjená verze nového webu. Vyhledávače zaindexovaly jeho obsah, který je duplicitní a za něj vašemu webu snížily hodnocení.

Opačná strana mince

Problém s indexací obsahu nového webu nastal až s jeho nasazením do ostrého provozu. S dočasným poklesem návštěvnosti z organicu je třeba počítat vždycky, ale co když web úplně vypadl z výsledků vyhledávání a vyhledávače jeho obsah ne a ne zaindexovat.

Pokud není nový web postaven ve flashi nebo v javě, v takovém případě by měly vyhledávače problém s indexací obsahu určitě, je háček s největší pravděpodobností v souboru robots.txt.

S nasazením nového webu na vaši doménu, zapomněl developer povolit indexaci jeho obsahu.

Tady je potřeba malá úprava v robots.txt a obrnit se se trpělivostí. Vyhledávačům teď bude několik týdnů, možná i měsíců trvat, než obsah webu znovu zaindexují.

Čo bolo, to bolo, terazky mám nový web

Při tvorbě URL adres mají být dodržena 3 pravidla. URL adresy mají být – neměnné, neměnné a neměnné.

Pokud nastane situace, kdy je změna URL adres nevyhnutelná, je třeba původní adresy stránek přesměrovat pomocí stavového kódu 301 na nové cílové stránky a to jedna ku jedné nebo alespoň na stránku s relevantním obsahem.

Při použití správného stavového kódu web nepřijde o vydobyté pozice u vyhledávačů a především o získané zpětné odkazy, které vedly na původní obsah.

V jakých případech je změna URL adres nevyhnutelná?

  • Při přechodu na nové CMS řešení.
  • Pokud web začne využívat zabezpečený protokol https.
  • Při zásahu do struktury webu v rámci redesignu, která nebere v potaz původní strukturu stránek.

Při změně URL adres jsou stránky vyhledávačem posuzovány jako by se jednalo o zcela nový web. Proto je třeba trpělivosti. Vyhledávačům bude zpracování takových změn trvat v řádu několika týdnů až měsíců.

Příkladem z poslední doby je Parfums.cz, který v polovině listopadu oznámil změnu názvu i domény na Notino.cz. Původní obsah webu byl přesměrován na nové cílové stránky, oba vyhledávače zatím stále indexují původní URL adresy.

Jde jenom vo to, aby to vypadalo hezky

S předchozím bodem velmi často souvisí i následující chyba. V honbě za moderním designem dochází velmi často ke smazání původního textového obsahu, na úkor designu. Roboti vyhledávačů se „živí“ texty, sebereme-li jim je, nebudou mít čeho se chytit při posouvání obsahu stránek. Původní vydobytá autoritativnost webu na určité téma vezme se smazáním tohoto obsahu za své.

Ruku v ruce s rušením textového obsahu mizí i interní odkazy, napomáhající k prolinkování obsahu webu navzájem, které je pro vyhledávače, především pro Seznam, důležité.

S poklesem návštěvnosti je třeba počítat

V případě výrazných zásahů do obsahu, struktury webu nebo URL adres, je třeba s poklesem organické návštěvnosti počítat vždycky. Pokud jsou tyto změny správně ošetřeny, bude pokles pouze dočasný.

Jak postupovat, abychom snížili pokles organické návštěvnosti na minimum se dočtete v dalším článku.