Fragile na CopyCampu

Fragile zpátky ve škole aneb jaký byl CopyCamp 2015

V pátek 25. září se v prostorách Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze konal CopyCamp s podtitulem Zpátky do školy! Šlo o velkou akci, kterou pořádá agentura H1.cz ve spolupráci s dalšími partnery už pátým rokem. Mezi posluchači, kteří letos zasedli do lavic Auly FF UK, byla i dámská sekce Fragile media. Protože jsme si všechno poctivě zapisovaly, máme tu pár postřehů o tom, jaký vlastně CopyCamp byl.

Jak už to tak na podobných akcích bývá, v programu byly záživné i méně záživné části (a přednášející). Každá přednáška byla svým způsobem zajímavá a z širokého spektra účastníků si určitě každý vybral to svoje „nej“.

Mezi ty přednášky, které se nám v paměti určitě uchovají, patří část Adama Reinbergera o fenoménu vlogů a vloggerů, talk show Karla „Mindless“ Novotného, datová onanie a vykosťování textů Josefa Šlerky a nepochybně také závěr s Martinem Svetlíkem a jeho prezentací v duchu Beverly Hills 90210. Ale pojďme si to probrat pěkně od začátku (tedy od rána). Kromě toho, že ty z nás, které mají svoje studentská léta za sebou už delší dobu, prožívaly při vstupu na FF UK menší Déjà vu a oživovaly vzpomínky, tak bylo vše zalito kávou a sluncem. Krásný podzimní den jako stvořený pro návrat do školních lavic mohl začít. 🙂

Program začal ve svižném tempu Jakuba Drahokoupila a jeho analýzy marketingových textů. Mluvilo se o měření úspěšnosti textů na webu, jak zjišťovat, jaká témata fungují a jaká ne a také to, že je důležité sloučit měření blogu, webu a dalších aplikací. Zkrátka „nedomnívat se a měřit!“.

Další část programu byla o lokalizaci amerického projektu do češtiny v podání Martina Šauera. Ani jednu z nás přednáška příliš neuchvátila (a podle reakcí ostatních neuchvátila většinu v sále). I přesto jsme si ale všechny zapsaly jednu poučku – „důležité je testovat obsah u koncového zákazníka (okamžitá zpětná vazba)“. To se nám bude hodit.

To Míša Můžíková a jejích 365 copy triků publikum zase pěkně probrala (k čemuž pomohl určitě i fakt, že byla jedinou ženskou přednášející – o genderové vyrovnanosti ale raději mluvit nebudeme). Z její – pozitivní energií nabité – prezentace jsme si odnesly několik zajímavých poznámek – „trpělivost se dá natrénovat, důležité je naučit se říkat „NE“, práci si jde užívat, hodně lidí chce za dobrý text zaplatit“ a to, že „je důležité vybírat si, pro koho chceme pracovat„.

Pauza na oběd se pro nás nesla ve znamení práce, trochu klidu jsme nakonec našly v místní knihovně.

Jestli po obědě někoho neprobral Josef Šlerka a jeho přednáška, tak už nic. Zástupce Socialbakers (a vedoucí oboru Studia nových médií na FF UK) dostal publikum ihned do varu, dokázal všechny nejen zaujmout, ale hlavně pobavit. V jeho přednášce se mluvilo o clusterování, vykosťování textů a také o homofilii. Tím nejdůležitějším bylo poznání, že „dostáváme to, co sami vypouštíme.“

Jednu z nejzvláštnějších přednášek (v dobrém slova smyslu) si připravil Roman Hřebecký z Pábení. Celá přednáška se nesla pod myšlenkou a hashtagem NasratLoremIpsum. Mluvilo se o tom, jak je důležité poznat brand a vytvořit brandstory (třeba nejdřív napsat nekrolog), o tom jak dělají průzkum zákazníků v terénu, aby poznali, co zákazníci skutečně chtějí (protože to se občas liší od toho, co si klient myslí, že zákazníci chtějí). „Nejdříve musíme chápat, pak teprve můžeme psát a tvořit obsah. S klientem se musíme navzájem chápat, musíme být parťáci.

Pavel Rosenlacher se svým neoromarketingem působil jako uspávač hadů. Bohužel. Přednáška o nahlížení na spotřební chování z pohledu mozku tak byla tím nejslabším článkem celého dne.

Naštěstí všechny rychle probral video blogger (vlogger) Adam Reinberger. Adam je zkrátka a jednoduše showman. Svoji přednášku pojal jako součást svého vlogu a byl vtipný. A navíc zajímavý! Zjistily jsme, jak málo světových YouTuberů známe, jak vlastně funguje vydělávání na YouTube a že to není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Vlog je podle Adama „novodobý deníček, který ale nezamykáme před okolím, naopak ho všem cpeme“.

Karel „Mindless“ Novotný rozebíral BRAND do posledního písmenka (a to doslova). Dozvěděly jsme se, že se musíme zamyslet nad tím, kdo je naše publikum, co je to za komunitu a co pro náš brand od publika vůbec chceme. A hlavně – nestačí o produktu jen mluvit a říkat, jak jsme dobří, ale musíme přidávat něco navíc a vytvářet očekávání. S otevřenou otázkou, kdo je vlastě copywriter, se s námi rozloučil.

Ačkoliv závěrečnou přednášku Martina Svetlíka o vztazích ke značkám poznamenaly problémy s technikou (a nemohly jsme si tak vychutnat legendární znělku Beverly Hills 902 10 se zvukem), byla i tak jednou z nejzajímavějších. Vztah ke značce je podobný vztahu mezi lidmi. Ačkoliv nám nikdo nedá návod, jak takový vztah vybudovat, musíme se držet určitých pravidel. Nejdříve musíme navázat oční kontakt a zaujmout, aby si nás někdo všiml. Je důležité vztah budovat a pěstovat, nemluvit jen o sobě, ale také poslouchat. Nesmí nám chybět sebevědomí a musíme mít co nabídnout. A stejně jako v jiných vztazích – musíme se hlavně druhý den ozvat. 🙂

Díky za příjemný den ve školních lavicích, který jsme díky CopyCampu měly možnost prožít! Těšíme se na viděnou za rok.

Komentáře