První čísla z testování bety GSP

Naše zkušenosti s novým reklamním formátem Google – GSP (Gmail Sponsored Promotions)

Jako klíčová agentura v programu Google Partners jsme měli možnost účastnit se beta testování nového reklamního formátu Gmail Sponsored Promotions. Inzerci jsme spustili ve spolupráci s naším klientem  TravelPortal.cz.

Začátky Gmail Sponsored Promotions

Vzpomínáte si na malý inzerát v Gmailu v pravém sloupci, který se minulý rok zobrazoval u některých e-mailů? Vypadalo to nějak takto:

První čísla z testování bety GSP

Nikdo v tu dobu ještě moc nevěděl, jak to funguje, jaký je platební model, ani kdy (a jestli vůbec) to bude spuštěné v ostré verzi (viz. http://searchengineland.com/google-testing-unique-adwords-format-designed-for-gmail-89708).

Dnes víme, že to byl test, který měl vést až  právě k Gmail Sponsored Promotions.

Co jsou tedy GSP?

GSP se zobrazují buď nad výpisem přijatých e-mailů nebo v pravém sloupci po otevření nějakého e-mailu. Po prokliku na reklamu se uživateli zobrazí e-mail, kde je dané sdělení rozšířené o další texty, obrázky nebo třeba i videa. Reklamní formát vypadá takto:

V případě Travelportal.cz takto:

A takto reklama vypadá po prokliknutí:

 

Jak se GSP platí

Platební model GSP nikoho nepřekvapí: funguje stejně jako ostatní reklamní formáty Google. Platí se tedy za proklik. Důležité je podotknout, že inzerent platí pouze po prvním kliku – to znamená ve chvíli, kdy se otevře e-mail s reklamním sdělením. Pokud poté uživatel proklikne na cílovou stránku webu, inzerent už neplatí nic.

Možnosti cílení GSP

GSP nabízí několik možností cílení, podobně jako v klasických Adwords display kampaní

  • podle klíčových slov
  • podle domény
  • zájmy uživatelů
  • nákupy uživatelů
  • zaměstnání uživatelů

A dále můžeme využít i demografické cílení:

  • věk
  • pohlaví
  • jazyk
  • zařízení (desktop vs. mobil)
  • lokace

V našem testu jsme využili hlavně cílení na klíčová slova a domény. Oba způsoby cílení fungují  tak, že GSP se zobrazují, pokud se v e-mailu zobrazuje dané klíčové slovo nebo doména. U cílení na domény platí, že reklama se zobrazí jen v případě, že doménu nevyužívá příjemce ani odesílatel e-mailu. To znamená, že GSP se nezobrazují například u newsletterů cestovních kanceláří.

Další možnosti GSP

Gmail Sponzored Promotions vypadají po prokliku podobně jako klasický e-mail a stejně tak se s nimi dá i pracovat: označit hvězdičkou, uložit nebo třeba přeposlat známému.

Jak dopadl test

GSP jsme se rozhodli vyzkoušet s naším klientem cestovní agenturou  TravelPortal.cz, agregátorem a porovnávačem pobytů a zájezdů do celého světa. Jako hlavní metody cílení jsme spolu s klientem zvolili kontextuální (klíčová slova) a cílení na domény.

Největší zásah přineslo cílení na klíčová slova. Zde se míra prokliku (otevření reklamního sdělení) pohybovala nad průměrem klasických PPC kampaní. U cílení podle domén to bylo velmi podobné. Taková míra prokliku byla nad naše očekávání – postupnou optimalizací jsme byli schopni výslednou míru prokliku až zdvojnásobit. Co se ale týče externích prokliků (z otevřené reklamy na web inzerenta), tam to naopak naše očekávání spíše zklamalo.

Cena za klik byla lepší než klasická bannerová kampaň. Znovu však musím připomenout, že se platí už za otevření reklamního sdělení a cena za externí klik (proklik na váš web) je jen přepočítanou metrikou.

Kvalita návštěvnosti

Pokud vezmu k porovnání kvality návštěvnosti metriky jako je Bounce Rate (míra okamžitého opuštění), počet stránek/ návštěvu nebo prům. čas trvání návštěvy, návštěvnost z GSP byla průměrně kvalitní (oproti ostatním zdrojům inzerce).

Zajímavá je metrika % nových uživatelů, kde jsme se dostali na 63% – zasáhli jsme tak většinou úplně nové uživatele.

Závěr

GSP jsou u nás zatím pořád v betě, takže nejsou dostupné běžným inzerentům. Spuštění do ostrého provozu očekáváme v příštích týdnech.

Gmail Sponsored Promotions chápeme jako nový způsob oslovení nových uživatelů a budování brandu. Po delším testování a vyladění kampaně můžou GSP sloužit i jako zajímavý zdroj objednávek.

 

 

Komentáře