seo-restart (1)

Jaký byl SEO restart 2014?

Letošní SEO restart je již za námi, proto jsem sepsal stručné zhodnocení vycházející z mých poznámek.

Na konferenci vystoupilo celkem 8 řečníků a každý přispěl svou trochou do pochopení toho, jak bude pokračovat SEO v roce 2014. Někteří měli velmi zajímavé příspěvky, jiní méně. Záměrně jsem vybral pouze ty, kteří mě něčím zaujali.

Marek Prokop dostal úvodní slovo na uvedení řečníků a hned na začátku mě rozesmál hláškou, že vlastně dělá SEO hlavně pro sebe a na vyhledávače i lidi kašle.

 

 

1

 

Vladimír Saur  – SEO věštby: předpověď výsledků bez křišťálové koule

Ve své přednášce ukázal, že jednoduchý vzoreček pro vyhodnocení SEO nestačí:

Návštěvnost = hledanost * CTR

 

Musíme brát v potaz všechny faktory, které vstupují do hry a nakonec nás stejně zajímá, zda dané aktivity přinášejí zisk. Proto svůj vzoreček trochu rozšířil:

Zisk = návštěvnost * konverzní poměr * zisk z jedné objednávky

 

Ukázal nám, jak z několika tabulek a údajů vyhodnocuje své aktivity v SEO. V dotazech po přednášce však přiznal, že výsledky se poměrně liší od reality a v některých případech docela výrazně.

Takže SEO konzultantům nezbývá než vyhodnocovat mnoho metrik, ale ve výsledku stejně nemůžeme klientovi přesně spočítat návratnost investice.

 

Martin Šimko – entitní SEO

Měl velmi zajímavou a praktickou přednášku o entitním SEO, což je vlastně způsob, jak se zobrazovat ve vyhledávači na konkrétnější dotazy.

 

Přednáška zaujala i ostatní účastníky:

2

 

 

Příklad entitního dotazu:

Zadám do vyhledávače: „Daniel Gottwald job“

A odpovědí vyhledávače by mělo být: „SEO konzultant“

 

Entita může být člověk, místo, věc, atd. Proto aby jsme se zobrazovali ve vyhledávači jako entita, musíme o sobě poskytnout specifické informace, se kterými pak může vyhledávač pracovat.

 

Některé entity už fungují na specifické dotazy:

8

 

Vyhledávače se totiž nyní snaží uživateli odpovědět již ve vyhledávání, aby nemusel klikat na odkazy. Tím se však snižuje účinnost být první na nějaký výraz (klasické SEO, které jsme znali). Řešením by mohlo být právě entitní SEO (výraz vymyšlený Martinem Šimkem).

A co udělat proto, aby jsme se stali takovou entitou?

Stačí se zapsat všechny údaje na nejpoužívanější sociální sítě (G+, FB, twitter, LinkedIn, atd.), vytvořit si profil na Wikipedii, Freebase a odkazovat na své sociální sítě + vytvořit vhodná mikrodata.

 

Prezentace z přednášky:

 

Jan Tichý – Bulvární SEO

Honza nám vysvětlil, jak dělají SEO pro bulvární magazín Extra.cz.

Rozesmálo mě hned na začátku tvrzení, že nejlepší SEO mají weby, které nedělají SEO a nejlepší linbuilder je bulvární novinář Pavel Novotný, i když o tom neví.

 

5

 

Pro Extra.cz se jim daří dělat dobré SEO, protože web má mnoho obsahu na různá témata a všechny články jsou propojené pomocí štítků a odkazů. Zásadní pro dobře provedené SEO je, že mají velmi dobrý redakční systém a dobré SEO se snaží dělat každý ve firmě. Traffic jim přináší i placená reklama na FB.

 

Jak být úspěšný v internetovém bulváru?

– psát jako první o hledaných tématech (např. Iveta Bartošová)

– přivlastnit si daná témata a psát o nich

 

 

 

Filip Podstavec – Broken likbuilding

Měl jednu z nejzajímavějších a praktických přednášek o tom, jak získat odkazy pomocí broken linkbuildingu.

Filip pro svoje aktivity používá běžně dostupné nástroje na interní odkazy: Xenu a Screaming frog a pro externí odkazy: Majestic SEO a Ahrefs.

Jeho metoda je v podstatě jednoduchá, nejdřív si pomocí nástrojů najde a vyfiltruje nefunkční odkazy (své nebo konkurence), poté se snaží oslovit majitele webu a domluvit s ním obnovení funkčního odkazu.

Takto se dá objevit spousta zajímavých příležitostí a mnohdy je to jednoduší, než odkazy kupovat, nebo složitě vyhledávat.

 

3

 

Na přednášce se mi nejvíce líbilo, že Filip nedělal reklamní prezentaci své dovednosti, ale přímo ukázal, jak postupuje. Bohužel nebylo příliš času, proto jsem se v jeho zrychlené ukázce chvílemi ztrácel. Víc takových praktických přednášek.

 

 

Tomáš Vyskočil – historky z podsvětí

Tomáš nám všem připomněl, jak si někdy sami zhoršujeme situaci při jednáních s klienty či kolegy špatnou komunikací.

Vyjmenoval nám mnoho příkladů, které asi všichni z oboru dobře známe a bohužel jim často nepřikládáme takovou důležitost.

 

4

 

6

9

 

Mimo jiné mě zaujala hláška:

Kdo tvrdí, že už odkazy nekupuje, tak je kupuje a kupuje je ještě dnes.

 

Martin Kůra – zahraniční SEO

Měl přednášku o tom, jak dělat SEO pro zahraničí, prezentace z přednášky je zde:

 

Celkově hodnotím konferenci jako velmi povedenou. Skvělá organizace, dobře vybrané místo i řečníci. Trochu mě mrzí, že reálně byly praktické pouze dvě přednášky, i když měla být konference koncipována ryze prakticky. Na druhou stranu chápu, že na praktické ukázky není tolik času, na to by se více hodil workshop.

A jaké bude SEO 2014 dle této konference?

Složitě vyhodnotitelné, ještě více pro uživatele, více kreativní a propojené s PR, UX a obsahovou strategií, personalizované, s neustále vznikajícími technickými nedostatky, které však bude možné včas odchytit a opravit, přesně cílené na danou lokalitu a jazyk.

 

Komentáře