Jak zvýšit konverzní poměr webu? Recenze školení

Jak zvýšit konverzní poměr webu? Recenze školení

Znáte to, na web vám chodí tisíce návštěvníků měsíčně, máte skvěle vyřešené SEO, prostě návštěvníci se jen hrnou. Ovšem má to drobný zádrhel: Návštěvníci nedělají konverze (=nedělají objednávky, neobjednávají). Pak je nejvyšší čas řešit, jak zvýšit konverzní poměr webu. Protože tuto problematiku řeším s klienty čím dál více, rozhodl jsem se, že prohloubím svoje znalosti a absolvuji školení: Optimalizace konverzního poměru.

Nejlepší školení dle mého názoru nabízí Medio Akademie, proto jsem se vypravil právě tam. A co jsem se na školení dozvěděl? (vybráno z mých poznámek):

1) Nemusí vždy záležet na designu webu

I strašný design může prodávat, když je správně zacílen na svoji uživatelskou skupinu. Důkazem je web: www.lingscars.com, který vypadá šíleně, ale úspěšně prodává auta.

Chaotický web Lingscars, který ale skvěle prodává
Chaotický web Lingscars, který ale skvěle prodává.

 

2) Je nutné brát v potaz všechny faktory

Můžete sice zlepšovat web, udělat ho maximálně jednoduchý a přístupný pro uživatele, ale to vám však vůbec nemusí pomoci, pokud jste nevzali v potaz následující faktory:

– Cena (cenová politika) – Produkt (unikátnost a výhody proti konkurenci) – Zákaznický servis (co všechno můžete nabídnout, přidaná hodnota) – Komunikace (jak komunikujete, jak rychle a často)

 

3) Hlavní je důkladně analyzovat a testovat

Je dobré nejprve vše do detailu analyzovat a provést AB testování, než se rozhodnete provést nějaké změny. I změny, které se zdají na první pohled pozitivní, mohou paradoxně snížit konverzní poměr. Příkladem je banner s konkurenčními výhodami na rakouských stránkách UPC, který snížil konverzní poměr.

Výstřižek2
Banner na UPC, který snížil konverzní poměr.

 

Známým evergreenem je barva tlačítek a její vliv na uživatele. Průzkumy ukazují, že barva není důležitá.

4) Rozdíl mezi bezcenným a cenným zjištěním

Majitelé webů nebo manažeři firem si přečtou několik článků, nebo mají dojem, že je nutné provést určité změny na webu. Tyto změny můžou mít však spíše negativní účinek než pozitivní. Proto je nutné vycházet především z analýzy, testování a průzkumů.

Bezcenná zjištění vycházejí z:

Výstřižek3

Cenná zjištění vycházejí z:

Výstřižek4

5) SWOT analýza může odhalit mnohé informace použitelné na webu

Můžete tak využít své silné stránky a zamezit těm slabým. Dobré je udělat si dlouhodobý pohled, ve kterém se odráží možné příležitosti a případné hrozby.

s
Příklad SWOT analýzy. Zdroj: http://elearning.everesta.cz/

 

6) Proklepněte si nejen sebe

Důležité je důkladně testovat vlastní web (eshop) a zamezit tak případným chybám a nedostatkům: Výstřižek6

7) Měřte konverzní poměr jednotlivých částí webu

Nezaměřujte se na konverzní poměr celého webu, ale konkrétních stránek a soustřeďte se na jednotlivé rozdíly. Na některé stránce nemusí být vysoká míra opuštění problém, jinde to může být naopak. Vypovídající může být například čas strávený na stránce, ale vždy je zásadní dívat se na data v souvislostech (odkud návštěvník přišel, jaký je cíl stránky, jakou udělal další interakci?).

Dívejte se na konverze jednotlivých zdrojů:

Výstřižek7

8) Používejte heatmapy

Existuje mnoho nástrojů pro sledování, kam na webu uživatelé klikají. Některé jsou zdarma, nebo mají zkušební verzi zdarma a jiné jsou placené. Mezi nejznámější nástroje patří: ClikDensity, ClikTale, CrazyEgg, nebo český MyX.

Výstřižek9
Příklad heatmapy.

 

9) Zkuste uživatelské testování

Znamená to vybrat nějakou skupinu lidí, zadat jim dané úkoly (objednat zboží, udělat interakci, atd.) na webu a sledovat, jak se chovají, kde mají problém něco najít. Stačí si dělat poznámky a z výsledných dat můžete posoudit, které části webu by potřebovaly pozměnit pro lepší uživatelskou přehlednost. Dobrá kniha na toto téma je: Nenuťte uživatele přemýšlet.

10) Odhalte své výhody

Nabídka – nezaměřujte se na to v čem jste stejní jako konkurence, ale v čem jste jedineční a odlišní Urgence – využívejte omezený počet zboží (vzácnost) – omezená doba trvání Důvěryhodnost –  používejte recenze a hodnocení (např. heuréka) – testimoniály raději reálných lidí, než fotky vysmátých lidí z fotobanky – sociální sítě mohou být nápomocné, pokud máte dostačující základnu

 

11) Usnadněte uživateli přístup k jeho volbě

– pro snadnější výběr je lepší mít omezený počet produktů, uživatel pak není zahlcen – mějte vždy viditelný kontakt (telefon) a kontaktní adresu – pracujte i s drahou nabídkou (mezi třemi možnosti může být dražší nabídka, která zákazníka odradí od té nejlevnější. Nakonec si koupí střední, námi preferovanou nabídku).

Výstřižek8
Dle experimentu respondenti volí častěji o něco dražší variantu (kvalitnější), nebo střední variantu.

 

Je jedno, zda má objednávkový formulář více kroků. Hlavní je přehlednost a méně políček na vyplnění.

 

12)  AB testování pomůže zjistit, které změny na webu mají smysl

Díky AB testování můžete potvrdit, nebo naopak vyvrátit veškeré vaše domněnky. Smysl dává, změny neuspěchat a počkat si na reálná data, než se rychle hrnout za blízkým výdělkem. Samotné téma AB testování by bylo na několik dalších článků, proto se na něj více zaměřím v příštích článcích.

A jak celkově hodnotím proběhlé školení?

Michal Pařízek, který vedl školení je klasický analytik v dobrém slova smyslu. Na zdánlivě jednoduchou otázku nepodá jednoduché řešení, neboť každý případ webu je sám o sobě unikát a vše je nutné posuzovat na základě konkrétních dat. Tento přístup se mi líbí, neboť je vidět, že Michal není jen školitel, ale především analytik Avastu a přemýšlí nad každou možnou variantou řešení. Školení bylo náročné a musel jsem do sebe klopit kafe, abych udržel stále pozornost, ale rozhodně toho nelituji. Zase se mi potvrdilo, jak obrovky důležitá je analytika, a že není možné pouštět se do nějakého dobrodružství (kompletní redesign webu) bez hlubších znalostí nástrojů pro testování, analýzy a průzkumy.

Komentáře