„SEO optimalizace“ Proč je neděláme?

„SEO optimalizace“ Proč je neděláme?

V době kdy už nefunguje to klasické SEO, jak jsme ho znali dříve (výměna odkazů, patičkové odkazy, PR weby, sidewide odkazy a texty plné spammu) je celkem překvapující, že se stále setkáváme s výrazem „SEO optimalizace“.

Co vlastně znamená ona SEO optimalizace?

Výraz „SEO optimalizace“ by se dal přeložit asi jako optimalizace pro vyhledávače optimalizace, neboť SEO z angličtiny „search engine optimization“, přeložíme zhruba jako optimalizace pro vyhledávače. Ale proč k tomu přidávat další optimalizaci? Asi další hezký, český nesmysl přidávat k angličtině vlastní výrazy.

Pravým důvodem proč se tento výraz stále vyskytuje mezi klienty i laickou veřejností je celkem jednoduchý. Ačkoliv už nefungují dříve klasické triky na oklamání vyhledávačů, stále se vyskytují tzv. „SEO šamani“, kteří spoléhají na neznalost aktuálních trendů v online marketingu.

Do karet hraje těmto šamanům i samotná vysoká hledanost pojmu „SEO optimalizace“. Jednak je snadné se s pomocí některých starých triků dostat do popředí právě na tento výraz, a hlavně pak i nabízet stejný balast klientovi. Neboť když jsme první na výraz „SEO optimalizace“, tak nás určitě dokáže SEO šaman dostat na první místo u slov jako: „pneumatiky“, „pojištění“, „hotel Praha“, atd.

Hledanost výrazu „SEO optimalizace“

Hledanost výrazu „SEO optimalizace“ v nástroji Sklik

Problém však nastává při hlubším zkoumání, co vlastně přináší takové první místo na danou frázi? Zřejmě přinese mírně zvýšenou návštěvnost, avšak nepřinese žádné nové konverze, protože vysoce konverzní uživatelé nejčastěji přicházejí přes mnoho různých méně hledaných dotazů,  tzv. „long tail“ nebo přes brandové výrazy daného produktu/služby.

Na tuto problematiku je potřeba se dívat z trochu širšího úhlu a stačí jen používat zdravý selský rozum. Pokud nabízím naprosto běžnou a ničím neunikátní službu, kde je obrovská konkurence, můžu se snažit použít všechny existující triky a SEO šamany, ale přesto můj obchod vydělávat nebude.

Dnešní SEO a potažmo celý online marketing není o dosažení nějakých pozic na obecná klíčová slova. Pokud mi jde o prodej, konverze a objednávky, je mi celkem k ničemu, že jsem první na slovo „pneumatika“ a je mi naprosto k ničemu, když přijde na web 1 000 lidí, kteří neudělají žádnou objednávku.

Jaká je skutečná úloha SEO aktivit:

  • Odhalit technické nedostatky (pomalé načítání, chyby v kódu, přístup robotů, atd.)
  • Analyzovat chování uživatelů na webu
  • Analyzovat hledané klíčové fráze pro daný obchod a zjistit potenciál pro rozšíření stránek
  • Vytvořit přehlednou a logickou informační strukturu
  • Zajistit, aby byl web maximálně uživatelsky přívětivý, srozumitelný a jednoduchý (UX)
  • Web by měl přesně vyhovovat a korelovat s cílovou skupinou (persony), pro kterou je určen
  • Vytvořit obsahovou strategii, která bude plnit cíle webu (konverzní poměr, počet objednávek,.. )
  • Navazovat kontakty s partnery a nekonkurenčními, oborovými weby, spolupracovat s dalšími subjekty
  • Analyzovat provedené kroky a vyhodnocovat, nakolik byly úspěšné
  • Úkolem konzultanta je na veškeré provedené kroky dohlédnout a ve spolupráci s dalšími odborníky dovést web ke stanoveným cílům

Dnes už prostě nestačí nakoupit hromadu odkazů a čekat na to své vytoužené místo ve vyhledávači.

Moderní SEO je o aktivní spolupráci mezi SEO konzultantem, který umí dobře analyzovat, vyzná se v obsahové strategii, rozumí UX  a klientem, který nejlépe zná svůj obor i svojí konkurenční výhodu a chce být nejlepší. Pokud aktivní spolupráce funguje na obou stranách, pak už nic nebrání tomu, aby daný web (potažmo byznys) klienta byl úspěšný, to ovšem neznamená, že s tím není spousta práce a počátečních investic.

Zapomeňme na jednoduchá a rychlá řešení (jako SEO optimalizace), žádná taková řešení neobstojí ve zkoušce času.

 

Komentáře