Nejdůležitější SEO faktory 2014 – mimo web (off page)

Nejdůležitější SEO faktory 2014 – mimo web (off page)

Jaké jsou nejdůležitější SEO faktory mimo web (off page), které ovlivňují úspěšnost webu ve vyhledávačích?

Z předchozího článku už víme, jaké jsou nejdůležitější seo faktory na webu, nyní si řekneme, které faktory mimo web můžeme ovlivnit tak, aby náš web byl lépe a více zobrazován ve vyhledávačích pro zvýšení návštěvnosti.

Faktory nejsou seřazeny podle důležitosti, pořadí je čistě náhodné. Většina faktorů platí zejména pro Google, nemusí proto mít tak velký vliv na Seznam.

 

 

Off page SEO faktory

 

1) Široké linkové portfolio

Odkazy na web by měly pocházet z mnoha různých zdrojů. Vyhledávače to umí důkladně posoudit, a pokud naopak odkazy vedou ze stále stejných zdrojů, vyhledávač to hodnotí jako spam a nepřiřadí webu lepší hodnocení. Pokud velké množství stejnorodých odkazů vede ze stále stejných zdrojů, web může být penalizován a vyřazen z vyhledávače.

Odkazy mohou být z tematických webů, ze sociálních sítí, diskusních fór, odborných webů, partnerských webů, magazínů, blogů a mnoha dalších různorodých zdrojů. Neměly by naopak být z nekvalitních  a reklamních webů, které porušují pravidla Googlu.

 

2) Různé anchor texty

Anchor texty odkazů by měly být různorodé a nemělo by se stále opakovat stejné klíčové slovo.

Různé druhy anchor textu
Různé druhy anchor textu

 

Například anchor text „nebankovní půjčky“ by se neměl vyskytovat ve stále stejné podobě. Tato metoda se používala dříve pro to, aby se daná stránka (v horším případě homapage) zobrazovala ve vyhledávači při zadání klíčového slova „nebankovní půjčky“.

Ale jak jsme si již řekli v článku: SEO optimalizace – proč je neděláme, tak tento pohled je krátkozraký a na takto obecnou frázi přijde na web určité procento lidí, ale z toho minimum objednávek.

Správně anchor texty jsou různorodé:

– rychlé nebankovní půjčky

– nebankovní půjčky + název firmy (brandu)

– nebankovní půjčky pro podnikatele

– zde, na této stránce, atd.

V příkladu jsem použil i long tail fráze, přes které přichází na web mnoho návštěvníků, i když mají jednotlivé fráze minimální hledanost.

Příklad long tail frází s menší hledaností
Příklad long tail frází s menší hledaností

 

3) Odkazy z tematických webů

Je celkem jasné, že když odkazujeme na nějakou stránku, tak to musí být relevantní odkaz, který souvisí s tématem, o kterém píšeme. Stejný princip by měl platit pro weby, na které odkazujeme nebo naopak.

Na náš web by měly odkazovat hlavně tematické weby.

Pokud prodáváme módní oblečení, tak na nás můžou odkazovat různé blogy o módě, magazíny věnující se módě a trendům, diskuse o módním oblečení, atd.

Problém nastává, když máme eshop s módním oblečení a odkazuje na nás nějaký reklamní web, který odkazuje na všechny možné netematické stránky, ale o módě nemá ani čárku.

Jaký má přínos odkaz značkové oblečení na webu o plastových oknech?
Jaký má přínos odkaz „značkové oblečení“ na webu o plastových oknech?

 

4) Kvalitní odkazy

Na náš web by měly odkazovat kvalitní (trust) odkazy. Co to znamená?

Odkazy vedou z tematických webů, které mají vysokou návštěvnost, propojení se sociálními sítěmi a odkazuje na ně mnoho jiných tematických webů. Zpravidla takové weby poznáme podle toho, že mají velmi aktivní uživatele a stále přibývající aktuální obsah.

Příkladem můžou být weby jako ČSFD, Wikipedie nebo turistika.cz

 

5) Sociální sítě

Sociální signály se stávají čím dál důležitějším parametrem pro lepší hodnocení stránky. Vyhledávač přikládá sociálním sítím velikou důležitost, protože právě sociální signály jsou jasným ukazatelem toho, že se daný obsah uživatelům líbí.

Je dobré mít odkazy z různých sociálních sítí, mezi které nepatří jen Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn.

Jsou i sociální sítě:

– pro obrázky, jako Flickr, Pinterest a Instagram.

– pro prezentace: Slideshare a Prezi.

– pro videa: Youtube, Stream.

– pro sdílení míst: Foursquare

– nebo moje oblíbená databáze piv a restaurací Zapivem.cz

A mnoho dalších.

 

6) No follow odkazy

No follow odkazy, což jsou zejména odkazy z různých diskusních fór, wikipedie a většiny sociálních sítí jsou důležitým signálem toho, že se o dané stránce (obsahu) mluví a je často citována.

Opakem je však spamování diskusních fór reklamními odkazy, které nemají pro uživatele žádný přínos. Taková praktika je vyhledávačem penalizována a daný web tím může jenom ztratit.

 

7) Být první na daný výraz v organickém vyhledávání

Z mnoha statistik vychází, že být na nějaký výraz první ve vyhledávači je rozhodně přínosnější, než být druhý nebo třetí.

Nesmíme však zapomínat, že v rozhodování uživatele na jaký titulek klikne, rozhodují různé další faktory, jako např. samotný titulek a popis stránky, autor s fotkou, ukázkové video, nebo další informace (strukturovaná data).

výsledek výhledávání s fotkou
Fotka ve výsledcích vyhledávání má na proklikatelnost odkazu velký vliv

 

Být první na nějakou frázi je určitě nesporná výhoda, ale důležitější než soustředit se na první místo, je zaměřit se na konkurenční výhodu a nabídnout uživateli něco, co jiní nemají. Musíme být unikátní nejen samotným obsahem, ale už ve fázi, kdy tvoříme titulek, popis (description) a konkurenční výhody stránky.

Můžeme se například zaměřit právě na video ve výsledku vyhledávání nebo propojení stránky s autorem pro zvýšení konverzního poměru.

 

8) Kopírování odkazů konkurence

Není to sice nejlepší metoda linkbuildingu, ale stále platí, že pokud se naše konkurence zobrazuje ve vyhledávačích lépe, tak není nic snadnějšího než použít některý z nástrojů jako Majestic seo a zkopírovat konkurenční odkazy.

Odkazy konkurence v nástroji Majestic seo
Odkazy konkurence v nástroji Majestic seo

 

Ne vždy se podaří získat stejné odkazy, ale můžeme se pokusit získat kvalitnější a lepší odkazy.

Když vidíme, že konkurence má nekvalitní linkové portfolio a zobrazuje se vysoko ve vyhledávání, tak není nic snadnějšího než převálcovat ji tím, že získáme hodnotnější odkazy (viz bod 4).

 

9) Relevantní obsah kolem odkazu

Vyhledávač Googlu po aktualizaci Hummingbird nyní umí rozeznávat, zda okolní text kolem odkazu odpovídá tematicky danému výrazu.

To znamená, že je konec účinnosti všech netematických odkazů v sidebarech, nesmyslnných PR článků a metod, které dříve pomáhaly zlepšovat pozice ve vyhledávači.

Aby byl odkaz uznán jako relevantní musí se nacházet ve velmi kvalitním obsahovém textu, který tematicky koresponduje s daným odkazem.

Pokud jsem například napsal tento článek o SEO faktorech, tak je přirozené, že  z článku odkazuji na jiné články věnující se dalším seo tématům.

Vlastně celá ta logika, že potřebuji získat nějaký odkaz, tak pro něj sháním weby nebo tvořím články je špatně postavená. Správně by měl nejprve vznikat přínosný obsah, který odkazuje na relevantní témata, která se už do článku nevešla.

 

10) Klíčové slovo v url

Zejména u Seznamu stále jeden ze zásadních parametrů. Musím říct, že se mi osobně vůbec nezamlouvá to, že nějaký web se zobrazuje na prvním místě jen z toho důvodu, že obsahuje klíčové slovo v url.

Znám z praxe mnoho webů, které mají mnohem přínosnější obsah a kvalitní linkové portfolio na danou frázi, přesto jsou zobrazeny v Seznamu níže než weby, které si zakoupily tu správnou url.

Z čeho se však můžeme radovat je to, že je to pouze jedna obecná fráze a my už víme, že tyto obecné fráze nepřinášejí mnoho objednávek. Můžeme mít url: www.bazeny.cz, ale stejně to nebude mít větší přínos, než že se web zobrazí ve vyhledávači na frázi „bazény“.

A co všechny ty long tail fráze typu: „nadzemní plastové bazény“, „nafukovací bazény pro děti“, „luxusní vířivé bazény“?

K těm nám už líbivá url nepomůže, takže není nutné přeceňovat význam dané url.

 

Je mnoho dalších faktorů, které ovlivňují umístění webu ve vyhledávači, nesmíme však zapomínat na to, že správná propagace v online marketingu by měla být tvořena tak, jako by vyhledávače vůbec neexistovaly.

Protože web by neměl být přizpůsoben (optimalizován) podle vyhledávačů, měl by být tvořen a propagován podle cílové skupiny uživatelů webu.

Komentáře