RTB

Seznam spustil RTB!

Máme tu revoluci v nákupu médií na Seznamu – možnost nákupu přes RTB!

Zadavatelé už nyní nebudou nuceni své kampaně objednávat jen pouze u svých account managerů a komplikovaně plánovat, ale mají v rukou nástroj, pomocí kterého mohou kampaň na vybraných serverech Seznamu spustit takřka okamžitě a mít zcela pod kontrolou timing kampaně, denní spendy atd. Zároveň se nám do rukou dostává výborný nástroj pro bannerový remarketing návštěvníků webů našich klientů na prémiových pozicích.

(update článku)

Český mediální gigant Seznam totiž po několika měsících testování a upravování algoritmu jejich hlavního reklamního systému (SOS) spustil do ostrého provozu službu aukčního nákupu bannerových pozic pomocí technologie RTB (Real Time Bidding).

Real time bidding je technologie, která umožňuje nákup impresí displejové reklamy v aukci, která probíhá v reálném čase – tedy při zobrazení každé jednotlivé imprese.

V prvním týdnu bude možné na Seznamu koupit nejžádanější formáty – tedy double skyscraper 300x600px na většině služeb (novinky, super, …), skyscraper 160x600px na email.seznam.cz a Seznam medium rectangle 300x250px jako floating pozici. Další standardní pozice včetně vysoce poptávané Homepage budou přidány v průběhu času, očekáváme v průběhu pár týdnů. Update: 24.2. byly do systému přidány další poptávané formáty a to konkrétně leaderboardy 970x100px, 970x210px a 970x310px. HP bude přidána v příštím týdnu.  Nestandardní formáty, rich media, mobilní a video reklama se prozatím v RTB nabízet nebudou.

Jako primární SSP je v tuto chvíli zvolen Admeta, nicméně Seznam nevylučuje v blízké době zapojení dalších providerů, takže je lepší rovnou vybrate všechny obvyklé SSPčka.

Co je ovšem skvělé, je fakt, že na rozdíl od sdružení CPEX (Czech Publisher Exchange), které míchá inventory zapojených subjektů jako Centrum, Mafra nebo Ringier do jedné nerozlišitelné hromady (update od Matěje Nováka: u CPEXu se nejedná o nerozlišitelnou hromadu, jednak jsou tam subdomény a. b. a c.cpex.cz a druhak po nákupu je v reportu vidět, kde imprese proběhly) , Seznam zvolil strategii branded inventory, které zadavatelům umožní cílit například přímo na pozici skyscraper na super.cz. Zároveň tento přístup nám dá perfektní data v reportingu a můžeme tak porovnávat výkon jednotlivých formátů a pozic společně s realizovanými cenami na nákup.

Jak na to? Pro každou službu využijeme její virtuální subdoménu obdobně jako má CPEX vytvořeny subdomény a.cpex.cz, b.cpex.cz. Novinky.cz tedy budou novinky.seznam.cz, Super.cz super.seznam.cz, HomePage bude hp.seznam.cz, floatingové pozice např pro Seznam Medium rectangle bude floating.seznam.cz a celé inventory Seznamu bez detailního cílení bude čistě seznam.cz. Update: 24.2. vzhledem k problémům s některými DSP, které subdomény ořezávaly na seznam.cz a cílení pak nefungovalo, bylo nutné subdomény zrušit a nyní se cílí přímo na konkrétní domény takto:

 Ohledně ceny za nákup aneb nastavení price floors, Seznam deklaruje, že ceny budou obdobné jako při standardním nákupu, takže RTB na Seznamu nebude o levném nákupu impresí, ale spíš o nástroji přinášejícím další možnosti nákupu, operativu při správě kampaně, remarketing na prémiových pozicích apod. Nicméně uvidíme, určitě v prvních týdnech budou ceny za nákup více než příjemné oproti standardním ceníkovkám 🙂 Připomeňme si také i kampaně na CPEXu, kde 95% impresí je realizováno v ceně pod 25 Kč CPT, takže oproti ceníkovým cenám publisherům s výraznou slevou.

Update: 25.2: Na testovacích kampaních realizujeme efektivní nákupní cenu na skyscraperu na novinkách pod 40 Kč CPT, na super.cz pod 30 Kč CPT, takže pricefloory odhaduji v rozmezí 20-30 Kč. Na floatové pozici pricefloor odhaduji na cca 15 Kč… Což znamená, že menší klienti bez milionových spendů na Seznamu (a tedy klientským slevám v řádu desítek procent) mají možnost výrazně ušetřit (ceníkové CPT na skyscraper floating novinky je 120 Kč CPT, super.cz je 100 Kč CPT za float skyscraper).

Pokud máte zájem, můžeme sem připravit obrazovou dokumentaci aneb „Jak na RTB na Seznamu pomocí nástroje Adform krok-za-krokem“, dejte případně vědet do mailu na dan@fragile.cz. Díky 🙂

Samozřejmě pokud uvažujete o cenově efektivních display kampaních (a tedy i o  RTB), budeme jen rádi, pokud vám budeme moci pomoct 🙂

Oficiální zpráva Seznamu na blog.seznam.cz: Seznam začíná s testováním RTB.
Více o technologii RTB na výborném blogu Matěje Nováka o RTB – doublesense.cz.


Komentáře